Askeettinen luksus kiehtoo ulkomaalaisia Suomessa
Yötön yö, hiljaisuus ja puhdas ilma ovat suomalaisille arkipäivää, mutta aasialaisille ainutlaatuista.Suomalaisille arkipäiväiset yötön yö, hiljaisuus ja puhdas ilma ovat monelle matkailijalle ainutlaatuista, luksusta, jota tullaan varta vasten täältä hakemaan. Ne tulee paketoida ainutlaatuiseen asiakaspalveluun ja myös majoittumiseen, sanoo Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen.
Virkkusen mukaan Aasiasta on tulossa Suomeen yhä enemmän matkailijoita, jotka kaipaavat matkoiltaan ylellisyyttä ja ovat valmiita maksamaan siitä.
Luksus ei kuitenkaan tarkoita pelkkiä hienoja hotelleja vaan aitoja ja ainutkertaisia kokemuksia.
Edellisvuonna maailmassa tehtiin 46 miljoonaa ulkomaille suuntautunutta luksusmatkaa. Eniten luksusmatkailijoita on Kiinassa ja USA:ssa.
Luksusmatkaksi määritellään matka, jolla kulutetaan vähintään 500 euroa yöltä pitkillä lomilla ja vähintään 750 euroa lyhyillä lomilla.
Luksusta ei enää voi vain ostaa rahalla, vaan matkailijan odotukset on aidosti ymmärrettävä ja asiakaspalvelua on yksilöitävä, Virkkunen korostaa.
Suomessa luksusmatkailijoita kiehtovat maamme arktinen sijainti, askeettisuus, puhdas luonto sekä hiljaisuus. Niin tuotteistaminen ainutlaatuisiksi kokonaisuuksiksi on avain vaativien matkailijoiden houkuttelemisessa, Virkkunen kertoo.
Visit Finlandin mukaan 76 prosenttia Suomeen matkustavista toivoo ensisijaisesti näkevänsä revontulet omin silmin. Toiseksi eniten kiinnostaa keskiyön aurinko.
Yli puolet haluaa nähdä ja kokea koskemattoman erämaan rauhan sekä toisaalta kaamoksen pimeyden.
Kiina nousi viime vuonna Suomen kuudenneksi tärkeimmäksi matkailumarkkinaksi. Yöpymiset kasvoivat peräti 41 prosenttia edellisvuodesta. Aasialaisia yöpyjiä alkaa olla yhtä paljon kuin venäläisiä.
Virkkusen mukaan matkailua ei ole varaa aliarvioida. Ulkomaalaiset matkailijat tuovat Suomeen reilut 4 miljardia euroa vientiin rinnastettavaa matkailutuloa vuosittain.
Lisäksi se työllistää paljon alueilla, missä muita tulolähteitä ei välttämättä juuri ole. Virkkunen korostaa tehokasta markkinointia, jotta tavoitteena olevaan 4–5 prosentin kasvuun voidaan yltää.
Venäjän heikko taloustilanne rasittaa elinkeinoa, mutta muualta tulevat paikkaavat. Matkailu kasvoi viime vuonna 8 prosenttia ilman venäläisturisteja.
Kiinalaisturistit kuluttavat matkailuun eniten rahaa maailmassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

