Pakotteet vauhdittavat kotimaisuuskampanjaa
K-Citymarketin viime viikolla julkaisema mainoslehti esittelee pelkästään suomalaisia tuotteita.
Se on osa K-ryhmän Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa.
”Tämä uusi kampanja alkoi jo alkuvuonna ja jatkuu vuoden loppuun. K-Citymarket kampanjoi jo viime vuonna suomalaisuuden puolesta. Nyt kampanjassa ovat mukana kaikki K-ruokakaupat sekä myös Kodin1 ja Anttila”, kertoo Ruokakeskon myyntijohtaja Jussi Tolvanen.
K-kaupoista löytyy Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus tuhansien tuotteiden yhteydestä.
Tunnuksella halutaan helpottaa suomalaista työtä tukevien tuotteiden löytymistä sekä muistuttaa arkisten ostopäätösten vaikutuksista.
”Ei meillä ennen ole näin mittavia kotimaisuuskampanjoita ollut.”
Venäjän asettamat vastapakotteet ovat saaneet kuluttajat miettimään omia kulutustottumuksiaan.
”Kyllähän nämä pakotteet antavat lisävauhtia kampanjalle. Kotimaisuus on nyt kuuma puheenaihe, ja kuluttajat haluavat suosia suomalaisia tuotteita”, Tolvanen toteaa.
Kampanjan mainoslehtien ilmestyessä näkyy suomalaisten tuotteiden kohdalla selkeitä ostopiikkejä.
”Pysyvämpää kulutustottumuksien muutosta on vaikeampi arvioida. Myös kaupan valinta vaikuttaa paljon, sillä suomalaisten tuotteiden osuudet eri ketjujen kaupoissa ovat hyvin erilaiset.”
Tolvasen mukaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja on monipuolinen.
”Teemme lehtimainosten lisäksi myös paljon digitaalisia mainoksia.”
Sinivalkoinen jalanjälki -sivulla on arvonta, josta voi voittaa lähes päivittäin suomalaisia tuotteita.
Ostoskoriin tulee ensin valita viisi suomalaista tuotetta. Tämän jälkeen kuluttaja näkee, paljonko Suomeen saataisiin lisää työpaikkoja, jos jokainen suomalainen ostaisi kuukausittain samanlaisen korillisen suomalaisia tuotteita.
Syyskuussa kotitalouksiin jaetaan Sinivalkoinen jalanjälki -lehteä, jossa muun muassa kerrotaan 68 tarinaa suomalaisesta työstä.
ANNI-SOFIA HOPPI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
