
Väyläviraston videossa irtoaa pää – Miksi rajua valistusta turvallisuudesta tarvitaan? Näin asiantuntija vastaa
Väyläviraston Aino Gröhn puolustelee videota sanoen, että sen on tarkoitus herättää ajatuksia.
Rataonnettomuuksista on jäänyt mieleen erityisesti koulubussin ja ratatyökoneen törmäys noin vuosi sitten Kaskisissa. Kuvituskuva tasaristeyksestä. Kuva: Markku Vuorikari”Kyllä mullakin oli ennen paljon kavereita. Olis vaan tajuttu jättää rata rauhaan. Silloin mulla olis varmaan vieläkin kavereita”, poika pohtii videolla.
Samassa hänen kaveriltaan leikkautuu videolla pää irti. Toinen hahmo saa rajun sähköiskun.
Kyseessä on Väyläviraston piirretty valistusvideo, jonka viesti on tiivistetty loppuun: Jätä rata rauhaan. Videon upotus näkyy alla.
Miksi näin rajua valistusta tarvitaan, Väyläviraston valmiuden ja varautumisen asiantuntija Aino Gröhn?
”Videon on tarkoitus herättää tunteita ja ajatuksia sekä lisätä nuorten tietoisuutta siitä, kuinka paljon hengenvaarallisia riskejä on luvattomassa oleskelussa rautatieympäristössä”, Gröhn kertoo.
Videokampanja on suunnattu nuorille ja nuorten suosimiin sosiaalisen median alustoihin Tiktokiin ja Snapchattiin.
”Animaatiovideo tuo vakavan asian esille mustalla huumorilla maustettuna. Kampanja jää varmasti mieleen paremmin ja toivottavasti toimii ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä”, Gröhn arvelee.
Hän lisää, että usein elokuvissa ja sarjoissa sankarit kiipeilevät junien katoille ja aina jäävät henkiin. Näin ei kuitenkaan tosimaailmassa ole.
”Pyrimme lisäämään tietoisuutta myös siksi, jotta nuoret eivät lähtisi esimerkiksi somen takia seikkailemaan rautatieympäristöön”, hän kertoo.
Vaaratilanteet ovat valtakunnallinen ongelma, joka korostuu lähiliikennealueella, jossa on enemmän ihmisiä.
”Luvatonta radalla liikkumista tapahtuu päivittäin”, Gröhn kertoo.
Samanlaisia vaaratilanteita on kuitenkin ollut myös pienemmissä kaupungeissa, vaikkakin vähemmän.
”Esimerkiksi erilaista romua kasataan radalle myös pienempien kaupunkien läheisyydessä”, Gröhn kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





