Aurora Botnia jysäyttää purjehdusakkuihinsa 5x kapasiteettia ‒ toimittaja tulee vuoristoisesta kääpiövaltiosta
Wasalinen hybridialus Aurora Botnia on valmiina ympäristöystävällisempään tulevaisuuteen, kun sen akkukapasiteetti kasvaa yli viisinkertaiseksi.
Aurora Botnia liikennöi Merenkurkussa kaksoispolttoainemoottoreilla sekä 2,2 megawattitunnin kapasiteetin ajoakustolla. Kuva: Johannes TervoVarustamoyhtiö Wasaline kasvattaa Aurora Botnia -aluksensa akkukapasiteetin yli viisinkertaiseksi nykyiseen verrattuna. Varustamo liikennöi Merenkurkussa Vaasan ja Uumajan välillä.
Hybridialukseksi luokiteltu Aurora Botnia kulkee kaksoispolttoainemoottoreilla sekä 2,2 megawattitunnin kapasiteetin ajoakustolla.
Aluksessa on sähkökäyttöiset Azimuth-potkuriyksiköt. Varustamo investoi seuraavaksi akkuihin, joiden kapasiteetti kasvaa 10,4 megawattitunnilla. Kapasiteetti nousee siten 12,6 megawattituntiin.
Uudet lfp- eli litium-rautafosfaattiakut toimittaa AYK Energy syksyllä 2025. Akut on tarkoitus ottaa käyttöön tammikuussa 2026.
”Tämä on suurin yhdelle alukselle toteutettu akkujen jälkiasennus tähän mennessä.”
Wasaline tiedottaa, että investointi vähentää aluksen kasvihuonekaasupäästöjä 23 prosenttia ja fossiilisen energian kulutus alenee arviolta 10 000 megawattituntia vuodessa.
Aurora Botnia rakennettiin Rauma Marina Constructionsin telakalla, ja se aloitti liikennöinnin Vaasan ja Uumajan välisellä reitillä elokuussa 2021.
Alus hyödyntää nesteytettyä maakaasua, biokaasua sekä akkuja.
”Tämä on suurin yhdelle alukselle toteutettu akkujen jälkiasennus tähän mennessä”, sanoo tiedotteessa akut toimittavan AYK Energyn perustaja Chris Kruger.
Yhtiön pääkonttori sijaitsee kääpiövaltio Andorrassa.
.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







