Aurora Botnia puksuttaa biokaasulla Merenkurkun yli – tällaiset laivat voivat pian ostaa sen päästöylijäämää
Energiayhtiö Gasum aikoo tuottaa jo lähivuosina seitsemän terawattituntia uusiutuvaa biokaasua ja e-metaania vuosittain.
Biokaasua ja nesteytettyä maakaasua käyttävä Wasalinen M/S Aurora Botnia liikennöi Vaasan ja Uumajan satamien välillä Merenkurkussa. Kuva: Johannes TervoEU päätti viime vuonna merenkulun hiilijalanjälkeä pienentävästä FuelEU Maritime -asetuksesta. Asetuksen päämääränä on lisätä uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä.
Pohjoismainen energiayhtiö Gasum ja suomalainen varustamo Wasaline tiedottavat suunnittelevansa pooling-palvelun muodostamista.
Palvelu tarjoaa tavanomaisia polttoaineita käyttäville aluksille kustannustehokkaan tavan täyttää asetuksen vaatimukset vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.
Wasalinen hybriditekniikkaa hyödyntävä matkustaja-autolautta Aurora Botnia operoi Suomen ja Ruotsin välillä ja käyttää biokaasua ja nesteytettyä maakaasua (LNG).
Se tuottaa päästövähennysylijäämää käyttämällä biokaasua, jonka avulla Gasum voi tarjota päästökompensaation palveluja tavanomaisilla polttoaineilla kulkeville aluksille.
Laivat käyttävät tällä hetkellä lähes pelkästään hiilidioksidia runsaasti ilmakehään päästävää raskasta polttoöljyä eli bunkkeria.
Gasumin roolina on hallinnoida pooling-palvelua ja toimittaa Wasalinelle tarvittava biokaasu.
Määrä vastaa 1,8 miljoonan hiilidioksiditonnin vuosittaista päästövähennystä.
Vuoteen 2025 mennessä kaikkien yli viisitonnisten alusten on vähennettävä polttoaineen kasvihuonekaasuintensiteettiä aluksi kaksi prosenttia ja vaiheittain jopa 80 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.
Gasum kasvattaa biokaasun ja e-LNG:n tuotantoa vastaamaan tulevaisuuden tarpeita.
Se aikoo tuottaa vuodesta 2027 lähtien seitsemän terawattituntia (TWh) uusiutuvaa biokaasua ja e-metaania vuosittain. Määrä vastaa 1,8 miljoonan hiilidioksiditonnin vuosittaista päästövähennystä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








