
Laivayhtiö toivoo biokaasua aluksensa polttoaineeksi: ”Sitä ei pystyttäisi tuottamaan niin paljon, etteikö kaikki menisi”
”Laivamme tekniikan puolesta voisimme siirtyä milloin tahansa nesteytetyn biokaasun käyttäjäksi”, sanoo Wasaline-varustamon toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.
Aurora Botnia saapumassa Vaasan satamaan. Alus ylittää Merenkurkun noin 1 150 kertaa vuodessa. Vaasan ja Uumajan satamien välimatka on 80 kilometriä. Kuva: Johannes TervoWasalinen alus Aurora Botnia liikennöi Merenkurkussa Vaasan ja Uumajan välistä reittiä.
Tällä hetkellä Aurora Botnia kulkee dieselin ja nesteytetyn maakaasun (LNG) yhdistelmällä.
”Ajamme dieselillä 90-prosenttisesti. Loppu kymmenen prosenttia on LNG:tä. Tämä on hintakysymys. Diesel maksaa noin 80 euroa megawatilta, kun LNG:n hinta on yli 200 euroa”, Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg kertoo.
Wasaline on erittäin kiinnostunut nesteytetyn biokaasun käytöstä, hän sanoo.
”Tulevaisuudessa se on entistä kiinnostavampi vaihtoehto muun muassa päästökaupan vaatimusten vuoksi.”
Nesteytetyn biokaasun hankkiminen on vielä hankalaa, kertoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg. Kuva: Johannes TervoStåhlbergin mukaan nesteytetylle biokaasulle on tarjolla isot markkinat Suomessa.
”Sitä ei pystyttäisi tuottamaan niin paljon, etteikö kaikki menisi. Kaikki LNG:tä käyttävä laivaliikenne voisi siirtyä nesteytettyyn biokaasuun.”
Nesteytetyn biokaasun hankkiminen on vielä hankalaa, Ståhlberg kertoo Wasalinen kokemukset. Oli pettymys, kun aikoinaan selvitimme saatavuutta, hän sanoo.
”Tuotetut määrät olivat ja ovat yhä niin pieniä. Ne eivät riitä tarpeisiimme.”
Yhtiö kartoitti biokaasun tuotantoa sekä Suomessa että Ruotsissa.
Matkustaja-autolautta Aurora Botnia tarvitsisi nesteytettyä biokaasua noin 4 500 tonnia vuodessa. Kuva: Johannes TervoAurora Botniassa on neljä Wärtsilän 31DF-moottoria.
”Ne soveltuvat monien polttoaineiden käyttöön. Diesel, LNG, nesteytetty biokaasu sekä LNG:n ja vedyn seos”, Ståhlberg luettelee vaihtoehtoja.
Biokaasun pitäisi olla nimenomaan nesteytettyä, hän korostaa. ”Kaasumuotoinen ei käy.”
”Kyse on kaksipolttoainemoottoreista, joissa voidaan käyttää nestemäistä dieseliä tai maakaasua.” Juha Kytölä
Useiden polttoaineiden käyttöön soveltuvat moottorit ovat lisääntyneet viime vuosina hurjaa vauhtia, kertoo Wärtsilä Marine Powerin teknologiajohtaja Juha Kytölä.
”Niitä asennetaan laivoihin yhä enemmän. Kyse on kaksipolttoainemoottoreista, joissa voidaan käyttää joko nestemäistä dieseliä tai maakaasua.”
Maakaasu ja biokaasu ovat samaa ainetta, Kytölä sanoo.
”Kumpikin on metaania. Kun moottori voi käyttää maakaasua, samalla tekniikalla se pystyy hyödyntämään biokaasuakin.”
Kytölän mukaan nykyisin joka toisessa laivaprojektissa vähintäänkin harkitaan moottoria, joka voi käyttää myös metaania.
Aurora Botnian pituus on 150 metriä, leveys 26 metriä ja syväys 6,1 metriä. Alukseen sopii 800 matkustajaa. Kuva: Johannes TervoVaasan ja Uumajan satamien välimatka on 80 kilometriä. Aurora Botnia ylittää Merenkurkun noin 1 150 kertaa vuodessa.
Vuoden liikennöintiä varten tarvittaisiin 4 500 tonnia nesteytettyä biokaasua, arvioi Wasalinen tekninen johtaja Jonas Teir.
”Se määrä olisi tarpeen, jos Aurora Botnia käyttäisi nesteytettyä biokaasua ainoana polttoaineenaan.”
Nesteytetyn biokaasun tuotanto aloitettiin Turun Topinojalla marraskuussa 2020.
Suomessa on toistaiseksi vain yksi laitos, joka pystyy tuottamaan nesteytettyä biokaasua.
”Tuo laitos on Turun Topinojalla sijaitseva Gasumin yksikkö”, kertoo energiayhtiö Gasumin tuotantojohtaja Ari Suomilammi.
Nesteytetyn biokaasun tuotanto aloitettiin Topinojalla marraskuussa 2020.
Laitoksen vuosituotanto on maksimissaan 60 gigawattituntia, joka massan yksiköiksi muutettuna on noin 4 380 tonnia.
Gasumin mukaan Topinojan-laitoksen vuosituotanto vastaa suunnilleen 5 000 henkilöauton tai 125 raskaan liikenteen ajoneuvon vuotuista polttoaineenkulutusta.
”Toivon, että valtiot satsaisivat myös biokaasuun eivätkä vain vetyyn”, Peter Ståhlberg sanoo. Kuva: Johannes TervoBiokaasu on tulevaisuuden polttoaine, Ståhlberg sanoo.
”Se on todella tärkeä. Investointitukia kuitenkin tarvitaan. Toivon, että valtiot satsaisivat myös biokaasuun eivätkä vain vetyyn.”
”Vuosi 2030 voisi olla ajankohta, jolloin Suomessa tuotetaan riittävästi nesteytettyä biokaasua varustamoyhtiöiden tarpeisiin.” Peter Ståhlberg
Wärtsilän Kytölän mukaan biokaasun käyttö ei nouse merkittävään asemaan maailman mittakaavassa.
”Sen sijaan paikallisilla tuotantolaitoksilla voidaan saada aikaan paikallisesti merkittäviä vaikutuksia”, hän sanoo.
Vuosi 2030 voisi olla ajankohta, jolloin Suomessa tuotetaan riittävästi nesteytettyä biokaasua varustamoyhtiöiden tarpeisiin, Ståhlberg arvioi.
”Edellytys onnistumiselle on, että EU ohjaa merenkulun päästökaupasta kertyviä varoja investointitukiin ja että varustamoille on tarjolla tukea biokaasun käyttöön.”
Aurora Botnia on rakennettu Rauma Marine Constructions -yhtiön telakalla Raumalla. Alus aloitti liikennöinnin elokuussa 2021. Kuva: Johannes TervoVarustamo
Vaasan ja Uumajan välisessä laivaliikenteessä on vuosikymmenten mittaan ollut useita toimijoita. Nyt asialla ovat Vaasan ja Uumajan kaupungit.
Kaupungit omistavat puoliksi Ab Kvarken Link Oy:n, joka on emoyhtiönä Wasalinen taustalla. Laivaliikennettä harjoittava varustamo on NLC Ferry Oy. Wasaline on markkinointinimi.
Wasaline on maailman pohjoisin ympärivuotisesti toimiva laivavarustamo, joka liikennöi kahden maan välillä.
Wasalinen uusi alus Aurora Botnia aloitti liikennöinnin elokuussa 2021.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat











