Lidl selvitti: 90 prosenttia asiakkaista käyttää kaupassa maskia
Lidl selvitti, kuinka moni ketjun asiakkaista käyttää kauppaan tullessaan maskia. Laskennan perusteella tärkeä viesti maskin käyttämisestä on tavoittanut ketjun asiakkaat.
Kaupat suosittelevat vahvasti kasvomaskin käyttöä kaikille yli 12-vuotiaille asiakkaille. Kauppa ei halua puhua maskipakosta, koska sillä ei ole mahdollisuuksia valvoa maskin käyttöä eikä rajata asiakkaita maskittomuuden perusteella. Kuva: Riitta MustonenPääkaupunkiseudulla useissa kymmenissä myymälöissä tehdyn otannan perusteella maski kasvoillaan kauppaan astuu noin 90 prosenttia asiakkaista.
Lidl teki asiakkaiden maskin käyttöä koskevan kartoituksen 45 myymälässä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Maskin käyttöä tarkkailtiin vilkkaana ostosaikana kussakin myymälässä kolmen tunnin ajan. Keskimäärin tarkkailuaikana myymälässä käyneistä asiakkaista 90 prosentilla oli kauppaan tullessa maski kasvoilla. Parhaimmillaan maskia käytti jopa 97 % asiakkaista.
"Näyttää siltä, että maskin käyttö on arkipäiväistynyt ja rutinoitunut", Lidlin operatiivinen johtaja Marcin Malewicz kertoo Lidlin tiedotteessa.
Julkisuudessa on viime viikkoina käyty vilkasta keskustelua maskipakosta ja kaupan mahdollisuuksista valvoa sitä.
"Teimme selvityksen, koska halusimme tietoa siitä, kuinka vaikuttava toimenpide maskipakko lopulta olisi. Tämän selvityksen perusteella maskin käyttö otetaan kaupassa käydessä jo nyt vakavasti", Malewicz jatkaa.
Kaupat suosittelevat vahvasti kasvomaskin käyttöä kaikille yli 12-vuotiaille asiakkaille. Kauppa ei halua puhua maskipakosta, koska sillä ei ole mahdollisuuksia valvoa maskin käyttöä eikä rajata asiakkaita maskittomuuden perusteella. Lidlissä kasvomaskista muistutetaan kylteillä ja julisteilla kuvallisesti ja useilla kielillä.
"Uskon, että kaikki asiakkaat, jotka pystyvät maskia käyttämään, näin myös tekevät. Maskipakko ei todennäköisesti lisäisi maskin käyttöä kaupassa merkittävästi, koska todella moni käyttää sitä jo nyt. Toisaalta lainsäädännön kautta tuleva maskipakko selkiyttäisi tilannetta niin kaupan kuin asiakkaankin näkökulmasta", Malewicz summaa.
Lidlissä huolehditaan turvallisesta asioinnista monin eri keinoin. Vahvan maskisuosituksen lisäksi monet vuosi sitten käyttöön otetut toimintamallit ovat edelleen käytössä:
Kaupassa siivotaan tehostetusti sekä muistutetaan turvaväleistä ja hyvästä käsi-, aivastus- ja yskimishygieniasta. Kassoilla suojapleksit suojaavat sekä myyjää että asiakasta.Kaikissa myymälöissä on useita käsidesiannostelijoita.
Asiakkaita kannustetaan hyödyntämään koko aukioloaika ja välttämään ruuhkaisia aikoja, kuten alkuiltaa. Ovella julisteessa muistutetaan myös, että kauppaan saa tulla vain terveenä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
