KKV: Mainostajalla on huolellisuusvelvoite
KKV on aiemmin linjannut, että yritysten on korjattava esimerkiksi lehtimainoksen virheellinen tieto myymälässä.
KKV valvoo kuluttajansuojalakia. Elintarvikkeiden pakkausmerkinnöistä vastaa kuitenkin Ruokavirasto. Kuva: Jarkko SirkiäMT kysyi Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kantaa Lidlin mainokseen, jossa saksalaista makkaraa markkinoitiin kotimaisena.
Erityisasiantuntija Kristiina Vainion mukaan KKV ei voi ottaa kantaa yksittäisen yrityksen asioihin ellei tapaus ole vireillä virastossa, mutta Vainio kommentoi lainsäädäntöä yleisellä tasolla.
Kuluttajansuojalain mukaan yritysten markkinointi ei saa johtaa kuluttajaa harhaan ja yritysten on oltava huolellisia siitä, että mainoksissa mainitut tiedot pitävät paikkansa.
Vainion mukaan on ymmärrettävää, että markkinoinnissa, kuten kaikessa ihmistoiminnassa, sattuu toisinaan virheitä. Yritysten pitää korjata mainoksessa mainittu virheellinen tieto.
"Aikaisemmin olemme esimerkiksi linjanneet, että jos päivän lehden mainoksessa on virhe, sen voi oikaista myymälässä. Tietohan tulisi myöhässä seuraavan päivän lehdessä."
Elintarvikkeiden pakkausmerkintöjä valvoo ensisijaisesti Ruokavirasto. Kuluttajansuojalailla on yleisempi rooli.
"Kaikki pakkausmerkinnät ovat myös markkinointia, siinä mielessä ne kuuluvat myös kuluttajansuojalain piiriin."
Jos kuluttajaviranomainen ottaa yritykseen yhteyttä harhaanjohtavan markkinoinnin takia, ensimmäinen askel on neuvottelu. KKV voi pyytää yritystä lopettamaan harhaanjohtavat käytännöt.
Jos yritys kieltäytyy yhteistyöstä tai rikkoo viraston antamaa ohjetta, tapaus voidaan viedä kieltoasiana markkinaoikeuteen.
Kuluttajansuojalain kannalta hyvin selvissä tapauksissa kuluttaja-asiamies voi myös suoraan langettaa markkinointikieltoja.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
