Ruoka kiskoi ravintoloiden myynnin vihdoin kasvuun - parhaiten menee pikapaikoilla
Matkailu- ja ravintolayrityksien synkät näkymät ovat kirkastumassa. Kesä vaikuttaa hyvältä ja myynnin kasvun odotetaan jatkuvan kohtuullisena vuoden loppuun.Matkailu- ja ravintolayritysten myynti kasvaa ensimmäisen kerran neljään vuoteen. Suotuisa kesäsesonki ja valoisa loppuvuosi on ruokailijoiden, ei juomareiden ansiota. Parhaiten pyyhkii pikaruokaravintoloilla, huonoiten henkilöstöravintoloissa.
Lähes neljä viidestä yrityksestä odottaa kesän myynnin kasvavan viime vuodesta, tiedottaa Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry. Majoitusyritysten odotukset ovat ravintoloita myönteisemmät.
Tulevaisuus näyttää hyvältä ulkomaalaisten matkailijoiden, erityisesti aasialaisten ja EU-kansalaisten, määrän kasvun ansiosta. Lisäksi kuluttajilla on aikaisempaa enemmän rahaa käytössään.
Kaikesta huolimatta taantuman edeltävän tason saavuttaminen vie vielä aikaa. Sitä vaikeuttaa eniten anniskelumyynnin laskeva suunta, sanoo MaRan ekonomisti Jouni Vihmo.
Pohjoismaisittain verrattuna Suomi ei ole yhtä vetovoimainen kuin Ruotsi ja Norja, jonne suurin osa pohjoiseen matkustavista kiinalaisista päätyy.
Vihmon mielestä kiistelty Guggenheimin taidemuseo olisi sellainen kohde, joka houkuttelisi matkalaisia Suomeen.
Lue myös:
Suomalaisten matkailu väheni sekä kotimaassa että ulkomailla
MaRa: Matkailu ja ravintolat luovat työtä tuhansille lähivuosina
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

