Pienpanimotoimintamyötätuulessa Yhdysvalloissa
OREGON, YHDYSVALLAT
2000-luku on ollut nousukautta yhdysvaltalaiselle panimotoiminnalle. Pienpanimoiden määrä on lisääntynyt tasaisesti viimeisten kymmenen vuoden aikana.
”Trendi on samankaltainen kaikkialla Yhdysvalloissa eikä ainoastaan täällä Oregonissa. Panimot ovat aina olleet tärkeä osa amerikkalaista kulttuuria, mutta viimeiset kymmenen vuotta ovat olleet poikkeuksellisen suosiollisia alalle”, sanoo Eugenessa sijaitsevassa Ninkasi Brewing -panimossa työskentelevä Ryan Wilkerson.
Wilkerson iloitsee siitä, että nyttemmin myös pienemmän mittaluokan panimobisnes on kannattavaa.
”Kysymys ei ole pelkästään tuotannon suuruudesta, vaan bisnesmallista laajemmin. Omien tuotteiden pitää toki olla hyviä, mutta tärkeää on myös kirkastaa oma brändi ja luoda myönteisiä mielikuvia omasta panimosta.”
Wilkersonin edustama Ninkasi Brewing on yksi monista pienpanimoista, jotka esittelivät toimintaansa ja tuotteitaan Eugenen Microbrew beer -pienpanimofestivaaleilla helmikuun alussa.
Yli 60 oregonilaista pienpanimoa asetti tuotteensa esille. Pelkästään Eugenesta tapahtumaan osallistui kymmenen pienpanimoa.
Eugenelainen Bec Williams työskentelee Ninkasi Brewing -panimon markkinoinnissa. ”Näymme muun muassa kaikenlaisissa alueen urheilutapahtumissa. Uskon, että pienpanimoiden kasvava suosio johtuu pitkälti siitä, että ihmiset samaistavat tuotteemme kotiseutuunsa.”
75 henkeä vuonna 2013 työllistävä yritys perustettiin vuonna 2006.
Niin ikään Eugenessa asuva Jay Zink brändää pienpanimoita markkinoille.
”Perustin kolme kuukautta sitten firman, joka keskittyy auttamaan pieniä ja keskisuuria firmoja saamaan tarvittavaa näkyvyyttä bisnestoiminnalleen.”
Asiakkaiksi on jo valikoitunut viisi panimoa eri puolilta Oregonia.
”Kun pienpanimo aloittaa, tiettyjen asioiden on oltava kunnossa. Pitää löytyä laboratorio. Sen on oltava puhdas ja sitä on osattava käyttää. Lisäksi on löydyttävä riittävästi alkupääomaa”, Zink taustoittaa.
”Kun nämä asiat ovat kunnossa, aletaan rakentaa bisnestä. Moni osaa tehdä hyvää kaljaa, mutta miten saada se markkinoille ja ihmisten tietoisuuteen? Täytyy olla persoonallinen! Ja pitää olla visio siitä, mitä tehdään.”
Ryan Wilkerson Ninkasi Brewingistä kehuu pienpanimotoiminnan työllistävän runsaasti paikallisia suoraan ja epäsuorasti.
”Kukoistava panimokulttuuri on todella tärkeää myös aluepoliittisesti. Panimot työllistävät pelkästään Eugenessa satoja ihmisiä. Kaikki raaka-aineet ostetaan paikallisten viljelijöiden pellosta, joten myös lähiseudun tuottajat hyötyvät.”
JUKKA KOIVULA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
