Suomeen suunnitellaan satelliiteilla ohjattua lentoverkostoa – voisi auttaa pelastustehtävissä
Matalalentoverkosto tulisi aluksi vain viranomaiskäyttöön ja voisi auttaa pelastustehtävissä.
Lentäminen voi mullistua tulevaisuudessa, jos lennokkaimmat visiot lähtevät lentoon. Kuva: Johannes TervoLentäminen voi mullistua tulevaisuudessa, jos lennokkaimmat visiot lähtevät lentoon.
Yksi askel kohti matalalentoverkostoa on raportti, joka suosittelee asiassa etenemistä, tosin viranomaislentäminen etunenässä.
Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama selvitys matalalentoverkostosta valmistui lausuntokierroksen jälkeen viime viikolla. Suosituksena on perustaa Suomeen matalalentoverkosto aluksi viranomaisten käyttöön.
Se tarkoittaa lentämistä GNSS-satelliittipaikannuksen avulla ja niin, ettei maassa olevaa navigointilaitteistoa käytettäisi lainkaan.
Lentäminen onnistuisi myös huonoissa sääoloissa ja näkyvyydessä. Ilma-alus lähestyisi laskeutumispaikkaa aluksi mittareiden avulla ja lopuksi matalalla ja suorassa näköyhteydessä. Se voisi laskeutua esimerkiksi valvomattomalle lentopaikalle tai sairaalan lähelle, joten uudenlainen lentoverkosto nopeuttaisi pelastuspalvelun ja ensihoidon pääsyä tapahtumapaikalle.
Alukset eivät kuitenkaan risteilisi ilmassa sinne tänne, vaan lentojen pohjana olisi reittiverkosto. Sitä suositellaan rajattavaksi aluksi viranomaiskäyttöön helikoptereille ja tarpeen mukaan myös lentokoneille.
"Matalalentoverkostoja muistuttavia verkostoja on Euroopassa vasta muutamia, joten juuri Suomeen sopivia toteuttamisvaihtoehtoja kartoittava selvitys on ollut tulevaisuuden alailmatilan kehitystä silmällä pitäen todella tärkeä", yksikön johtaja Maija Ahokas liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo tiedotteessa.
Ennen päätöstä verkoston perustamisesta selvitetään vielä matalalentoverkoston rahoitusvaihtoehtoja.
Ajatusta 60 lentopaikan lentoverkosta ja sähkölennokeiden Suomesta on viljellyt myös suursijoittaja Pekka Viljakainen, jonka MT haastatteli kesällä.
”Äitini on 73 ja lentänee viiden vuoden sisällä sähköllä toimivalla laitteella 50 minuutissa Joroisista Helsinkiin ja maksaa lipusta 30 euroa. Mutta se edellyttää digitaalisen reittiverkoston synnyttämistä Suomeen", Viljakainen sanoi.
”Kiinalaiset turistit voitaisiin jakaa sähkölennokeilla viuhkana ympäri maata ja suomalaisen veronmaksajan etu on, että missä tahansa voi elää, yrittää ja tehdä töitä. Ajatus kaiken keskittämisestä kaupunkeihin on pähkähullu!”
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
