Uudenkokeiluuntarvitaankannustusta
Kuluttajat haluavat kasvisten olevan vaivattomia, esimerkiksi juurekset vaativat ruuaksi valmistettaessa työtä, pohtii kehittämispäällikkö Arja Hopsu-Neuvonen Marttaliitosta.
”Osa kuluttajista myös kokee kasvikset kalliiksi. Mutta varmasti kasvisten käyttö on myös tottumiskysymys”, Hopsu-Neuvonen sanoo.
Toisaalta suomalaiset ovat hänen mukaansa uteliaita kokeilemaan kaikenlaista uutta.
”Varmaan on myös niin, että asian täytyy toistua tosi monta kertaa, ennen kuin siihen tartutaan ja kokeillaan. Ja kun joku julkisuuden henkilö nostaa jonkun asian esiin, siitä tulee suosittu, esimerkiksi avokado koki ihan käsittämättömän nousun”, muistuttaa Hopsu-Neuvonen.
Hän arvioi, että osittain kasvisten käytön lisäämisessä tarvitaan uusia maustamistottumuksia.
”Moni haluaa syödä mausteisempaa ruokaa, mutta emme ole tottuneet käyttämään eksoottisia mausteita kasvis- ja juuresruokamausteina.”
Hopsu-Neuvonen toteaa, että myös kasvisten käyttötavat muuttuvat.
”Esimerkiksi punajuurta käytetään nyt punajuuripastana ja -pestona, tehdään kakkua ja yhdistetään suklaaseen. Eihän tästä ole monta vuotta, kun sen käyttö rajoittui joulurosolliin ja etikkapunajuuriin. Uskoisin, että myös lantun ja palsternakan käyttö vielä kasvaa”, Hopsu-Neuvonen pohtii.
MAIKKI KULMALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
