Keskon Helander moittii kilpailijoita mielikuvapelistä
Sanovat edistävänsä kotimaista, mutta eivät kerro todellisia lukuja.SAVONLINNA (MT)
Keskon pääjohtaja Mikko Helander moittii kaupan kansainvälisiä toimijoita mielikuvapelistä. Ne maalaavat mielikuvia kotimaisen edistämisestä, mutta eivät suostu avaamaan lukuja.
”Kansainväliset toimijat eivät kerro, miten paljon ne myyvät kotimaisia tuotteita”, Helander arvosteli.
Helander patisti kansainvälisiä ketjuja avaamaan hankintaansa. ”Miksi he eivät avaa hankintakanaviaan julkiseen tarkasteluun ja miksi media ei selvitä asiaa”, Helander ihmetteli.
Keskon pääjohtaja moitti kansainvälisiä jättejä, mutta ei maininnut nimiä. Suomessa kasvaa tällä hetkellä vahvimmin saksalainen Lidl.
Jos ulkomaisten jättien markkinaosuus Suomessa kasvaa 30 prosenttiin, Suomen elintarvikeketjusta voi hävitä jopa 40000 työpaikkaa ja maatalous ajautuu ahtaalle, Helander varoitti.
Helander puhui Savonlinnassa MTK:n Itä- ja Keski-Suomen liittojen kokouksessa. ”Henkilökohtaisesti minulle on tärkeä asia tavata tuottajia”, Helander kiitteli kutsusta.
Helander kehui viljelijöille voimakkaasti Keskon aikomuksia ostaa Suomen Lähikauppa.
”On pakon sanelema asia, että pienessä maassa kauppa on keskittynyt”, Helander sanoi.
”Suomen Lähikaupan osto on merkittävä asia myös Suomen maataloudelle ja elintarviketeollisuudelle. Se vahvistaa kotimaisten tuotteiden myyntiä”, Helander lupasi.
Helander lupasi, että Keskon käynnistämä Tuottajalle kiitos -kampanja jatkuu. Kesko on tilittänyt toistaiseksi MTK:n kautta 100 000 euroa suomalaisille sianlihantuottajille. ”Tämä on tärkeä symbolinen ele”, Helander sanoi.
Kesko on tuomassa Tuottajalle kiitos -kampanjan myös Pirkka-tuotteisiin. Tuottaja saa näissä tuotteissa kymmenen prosenttia enemmän tuottajahintaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

