VERKOSSA SANOTTUA Pyttipannutempaus levisi Facebookissa
Tuottajajärjestöjen mielenilmaus keräsi MT:n Facebook-seinällä runsaasti peukkuja. Järjestöt myyvät pyttipannua ja maitoa tuottajahinnalla ympäri Suomen 20 kaupungissa.
Sunnuntaina uutisesta oli tykätty lähes 1 000 kertaa.
Lisäksi uutinen oli jaettu yli 300 kertaa eteenpäin.
Tempaus sai laajaa kannatusta kommentoijilta.
”Hieno homma, tukekaamme tuottajia heidän työssään. He sen ruuan meidän pöytiin tekevät, muut vetävät välistä”, Pentti Hotti kommentoi.
Make Paananen muistutti, että myös kalalla kuluttajahinnan ja kalastajan saaman hinnan välillä on iso ero.
”Oikeeta meininkiä! Sama meno on kalalla! Kalastaja voi saada vain 0,50 euroa haukikilosta, niin sen hinta onkin lähimarketissa 20 euroa!!!! Katteet keskusliikkeillä on kohdallaan! Tätä voitaisiin jossain kutsua rikolliseksi toiminnaksi.”
Juha Heikkilä arvosteli kaupan keskittymistä ja elintarvikeketjun pituutta. ”Kiitos tästä S ja K monopolit sekä tuhannet välikädet.”
Yrjö Kuiri puolestaan toivoo kuluttajien ymmärtävän, ettei maanviljelijä ole ruokaketjun kiskuri.
”Toivottavasti asiakkaat ymmärtävät, ettei se alkutuottaja ole kiskuri. Tunnen itse maaseudun työt ja tuntipalkka ei ole aina lähelläkään minimipalkkaa mikä on ay-liikkeellä.”
Kommentoijat toivoivat tuottajien lisäävän suoramyyntiä ja muodostavan uusia myyntikanavia.
”Tämmösiä lissää, tuo kahen kauppaketjun irvikuvallinen monopooli saaha jotennii purettua. VILJELIJÄT lyökää päät yhteen, ja toteuttakaa laajassa mittakaavassa koko maata koskien omat myyntikanavat, meitä ostajia olisi”, Seppo Kumpumäki kommentoi.
”Tuen tuottajien asiaa... Suoramyynnin esteet ja turha byrokratia raivattava pois tieltä!” Hemmo Suikki kirjoitti.
Pirkko-Liisa Piironen toivoi tuottajilta todellista yhteistyötä. ”Miksi asiat ovat noin huonosti tuottajilla? Eikös tuottajien edustajat ole noissa hallinnoissa? Tuottajat todelliseen yhteistyöhön omien etujensa ajamiseksi!”
Kampanja ja etujärjestö saivat tempauksesta myös kritiikkiä.
”Niin onhan tämä tunteisiin vetoavaa kampanjointia ja kuluttajatietoisuuden lisäämistä, mutta ei tällä mitään käytännön muutoksia saavuteta hinnoitteluun. Kuten MTK:n hampaaton kampanjointi yleensäkin”, Ilkka Isolatva kommentoi.
Osa keskustelijoista ehdotti kampanjan jatkamista.
”Jos aikoo tässä asiassa saada jotakin pitkäaikaisempaa ja pysyvämpää aikaan, tämän tempauksen tulisi kestää ja kattaa kaikki, mitä maatilalta saadaan. ”, Hannu Turunen kirjoitti.
Jukka Lehtinen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
