Nordea Pankin ovet käyvät tiuhaan
Suomalaisuus ja vastuullisuus nousivat pankkien kilpailuvalteiksi Panama-kohun jälkeen. Puolueet, ammattiliitot ja muut yhdistykset vaihtavat pois Nordeasta.
Jaana Ravolainen Kangasniemeltä tuli palauttamaan perjantaina löytämäänsä pankkikorttia Jyväskylän Nordeaan. Hän ei ole Nordean asiakas, mutta vaihtaisi pankkia ilman muuta Panama-kohun vuoksi, jos olisi. Veroparatiiseja pitäisi hänen mielestään torjua nykyistä tehokkaammin. Kuva: Petteri KivimäkiNordea Pankki nousi Suomessa kohun keskipisteeseen, kun paljastui, että se oli mahdollisesti auttanut asiakkaita piilottamaan varojaan verottajalta Panaman kautta.
Ylen MOT-ohjelma laski, että Nordealla on liki 400 tiliä veroparatiisissa. Veronkiertoa selvitetään.
Nordean tiedotuksesta todetaan, että sen asiakkaat ovat perustaneet Panamaan offshore-yhtiöitä. Vain yksi niistä on suomalainen.
Offshore-yhtiö toimii muualla kuin rekisteröintivaltiossa. Järjestelyä käytetään, kun henkilöllä on varallisuutta eri maissa.
Varatoimitusjohtaja Riikka Laine-Tolonen kieltää, että Nordea olisi menettänyt paljon henkilöasiakkaita kohun takia. Some-verkkokeskustelu antaa hänen mukaan väärän kuvan lähtijöistä.
"Merkittäviä muutoksia ei ole tapahtunut. Asiakkaita menee ja tulee."
Osaa pankkiasiakkaita huolestuttaa hänen mukaansa Nordean aie muuttaa Suomen tytärpankki sivuliikkeeksi. Silloin Ruotsin pankkivalvonta valvoisi sitä.
Perussuomalaiset veivät tilinsä pois Nordeasta. Vasemmistosta niin tekivät sosialidemokraatit, Vasemmistoliitto ja kommunistinen puolue. Myös moni ammattiliitto on vaihtanut pankkia.
OP-ryhmän pankit ovat saaneet paljon uusia asiakkaita viime viikkoina. Kuukaudessa heitä on tullut useita tuhansia, mikä ei ole tavanomaista.
Liiketoimintajohtaja Jouko Pölönen OP-ryhmästä sanoo, että on hankala eritellä, mikä osuus kohulla on pankin vaihtoon.
OP osti Pohjola Pankin pörssistä. Nyt se houkuttelee sen asiakkaita euron alehinnalla uuden OP Helsingin asiakasomistajiksi.
"Molemmat varmasti vaikuttavat", Pölönen arvioi.
Valtaosa uusista asiakkaista on yksityishenkilöitä. Mukana on myös yrityksiä, yhdistyksiä ja säätiöitä.
"Asiakkaamme tuntuvat arvostavan kotimaisuutta ja vastuullisuutta."
Myös säästöpankkeihin on tullut yksityisasiakkaita tavallista enemmän. Tämä näkyy etenkin suurissa kaupungeissa, kuten Turussa ja Helsingissä. "Jotkut ihmisryhmät reagoivat aina herkemmin yhteiskunnan epäkohtiin kuin toiset", toimitusjohtaja Pasi Kämäri Säästöpankkiliitosta sanoo.
Kämärillä ei ole tarkkaa tietoa, miten ihmiset eri puolilla maata ja eri ammattiryhmissä reagoivat Nordea Pankin Panama-tileihin.
Ihmiset kyselevät nyt tarkoin pankin toiminnan periaatteista. Läpinäkyvyys on entistä tärkeämpää.
"Meidän perintöömme kuuluvat suomalaisuus ja vastuullisuus", Kämäri kertoo.
Viestintäjohtaja Raija Tirronen S-pankista kertoo, että asiakkaiden aktivoituminen näkyy heilläkin. Tarkkoja lukuja ei pääpankiksi vaihtajista vielä ole. "Nämä asiakkaat ovat henkilöasiakkaita."
Vastuullisuutta pohditaan paljon S-pankin somessa.
S-pankki kampanjoi parhaillaan palvelumaksujen eroilla eri pankeissa. Tirrosen mukaan vertailu innostaa asiakkaita kovasti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
