
Suomen ruokaviennillä voisi olla nyt tilaisuus, sanoo Lidlin toimitusjohtaja ‒ suomalaisuus ei kuitenkaan riitä myyntivaltiksi
Nyt kun Suomen ja Euroopan ruuan hinnat lähestyvät toisiaan, Suomen ruokaviennillä voisi olla tilaisuus, Lidlin toimitusjohtaja Nicholas Pennanen sanoo.Suomessa inflaatio on ollut tänä vuonna maltillisempaa kuin euroalueella.
Nyt kun Suomen ja Euroopan ruuan hinnat lähestyvät toisiaan, Suomen ruokaviennillä voisi olla tilaisuus, Lidlin toimitusjohtaja Nicholas Pennanen sanoo.
Tämä vaatisi inflaation pitämistä aisoissa ja kohtuullista verotusta, jotta yritysten kulurakenne on kohdallaan.
”Hinnalla on iso merkitys maailmalla. Se on helposti vertailtavissa. Sen jälkeen tulevat laatuaspektit.”
”Suomessa ruuan hinta veroineen on erittäin korkealla tasolla verrattuna EU-maihin”, Pennanen sanoo.
Sitä nostavat esimerkiksi kuljetuskustannukset ja työvoiman hinta.
”Ruuan suomalaisuus ei ole myyntivaltti viennissä”, Pennanen sanoo.
”Jokainen maa sanoo, että meillä on parhaat maitotuotteet ja parhaat mansikat.”
Todistettava, objektiivisesti nähtävä valtti perustuu esimerkiksi teknologiaan. ”Suomalaisten laktoosittomien tuotteiden osaamistaso on maailman huippua.”
Euroopassa Lidlin myymälöitä on lähes 12 000.
Lidl Suomi vie muiden maiden Lidleihin vuosittain kahtasataa kotimaista tuotetta, esimerkiksi luomuruissämpylöitä ja -kaurasydämiä.
”Osa on pysyvästi valikoimissa muissa maissa, osa myydään eränä.”
Eriä myydään esimerkiksi teemaviikoilla.
Ruotsin Lidleissä vietetään Suomi-viikkoja: niiden vetonaulana ovat mustamakkara ja karjalanpiirakat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






