Moottori-lehti testasi: Näin peräkärryn vetäminen vaikuttaa sähköauton kulutukseen ja ajomatkaan
Moottori-lehti testasi, kuinka paljon peräkärryn vetäminen lyhentää sähköauton toimintamatkaa. Vaikka voiman puolesta sähköauto soveltuu peräkärryn vetämiseen, vaunu voi tuoda mukanaan omia ongelmia.
Peräkärryn vetäminen nostaa sähköauton energiankulutusta polttomoottoriautoa vähemmän. Lataustarve kuitenkin lisääntyy, mikä pidentää matka-aikoja. Kuva: Lari LappalainenMoottori testasi, miten kevytperäkärryn vetäminen tyhjänä, kuormattuna, kuomulla ja ilman kuomua vaikuttaa takavetoisen Škoda Enyaq 85 iV -sähköauton toimintamatkaan.
Pelkän kulutuksen perusteella sähköautolla ajaminen on polttomoottoriautoa edullisempaa niin kärryn kanssa kuin ilman. Yksi olennainen tekijä siinä, onko sähköauto käyttökelpoinen kärryä vedettäessä, on kasvaneen energiankulutuksen vaikutus toimintamatkaan ja siten lataustaukojen määrään.
Sähköautoa ei kannata ladata pikalaturilla täyteen saakka, koska lataus hidastuu huomattavasti viimeisten parinkymmenen prosentin aikana.
Peräkärryn vetäminen nostaa sähköauton energiankulutusta polttomoottoriautoa vähemmän. Lataustarve kuitenkin lisääntyy, mikä pidentää matka-aikoja.
Pikalataus 20:sta 80 prosenttiin vei testin yhteydessä tyypillisesti 30 minuuttia, joten sitä käytettiin matka-ajan laskemisessa.
Suurimmalla mitatulla kulutuksella Enyaqin toimintamatkaksi tulee 202 kilometriä. Jos lataus aloitettaisiin aina 20 % varauksesta, niin ensimmäinen lataus tulisi tehdä 162 kilometrin kohdalla.
Puolen tunnin latauksella toimintamatka kasvaisi 121 kilometrillä. Tämän jälkeen laturilla pitäisi pysähtyä noin 120 kilometrin välein puoleksi tunniksi. Näin ollen 500 kilometrin matkalla tehtävät lataukset kasvattaisivat matka-aikaa 1,5 tunnilla.
”Jos ei ole tarve vetää peräkärryä jatkuvasti pitkiä matkoja, niin sähköauto soveltuu aivan mainiosti vetoautoksi. Karavaanareiden ja muuten säännöllisesti traileria vetävien on syytä kuitenkin pohtia tarkkaan, miten sähköauto sopii omaan käyttötarpeeseen”, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen sanoo tiedotteessa.
Peräkärryn käytössä kannattaa huomioida myös ajokortin riittävyys.
B-kortilla saa ajaa ajoneuvoa, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joka on rekisteröity kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle matkustajalle. Sen perässä saa olla kokonaismassaltaan enintään 750 kg:n perävaunu. Perässä voi olla myös painavampi perävaunu, mutta tällöin ajoneuvoyhdistelmän (vetoauto + perävaunu) yhteenlaskettu kokonaismassa saa olla enintään 3 500 kg.
Pelkän B-ajokortin riittävyys voi tulla helposti vastaan erityisesti sähköautojen kohdalla, koska ne ovat vastaavia polttomoottoriautoja painavampia.
”Esimerkiksi nelivetoisen Enyaqin ja kokonaismassaltaan 825 kg:n peräkärryn yhdistelmän ajamiseen ei B-kortti riitä. Takavetoisella Enyaqilla yhdistelmän kokonaismassa jäi 25 kiloa tavallisen B-kortin puolelle”, Saarinen toteaa.
Moottori: Moottori testasi kuinka paljon peräkärryn vetäminen lyhentää sähköauton toimintamatkaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






