
Mullistaako suomalaiskeksintö autoilun? Tämä moottori käy eri polttoaineilla – nyt sille etsitään rahoitusta
Keksintö perustuu muuttuvapuristussuhteiseen moottoriin, joka säätää itse toimintaansa polttoaineen ja ajotavan mukaan.
Timo Pohjalainen tuntee hyvin myös Unkarin, missä hänet haastateltiin ja missä autotehtaita on paljon. ”Ovet uusille ideoille eivät aukea automaattisesti, vaan päätökset kumppanuuksista tehdään pääkonttoreilla Saksassa ja Japanissa.” Kuva: Eija MansikkamäkiSuomalainen startup-perheyritys on kehittänyt autoon moottoritekniikkaa, joka kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta. Laajassa käytössä se voisi nimittäin olla osa ratkaisua ilmastonmuutokseen.
Moottorin kehittämisen aloitti savonlinnalainen Aulis Pohjalainen vuonna 2002, ja jatkoi sitä diplomi-insinööripoikiensa Tapio ja Timo Pohjalaisen kanssa.
Kyseessä on muuttuvapuristussuhteinen eli VCR-moottori, joka säätelee automaattisesti puristussuhdetta ja palotilaa polttoaineen ja ajotavan mukaan. Waulis Motors on patentoinut tavan, jolla saadaan jopa 35 prosenttia tavallista autonmoottoria parempi hyötysuhde.
”Jos vakiomoottori pääsee puristuksessa suhteeseen 1:11, me pääsemme suhteeseen 1:20”, Timo Pohjalainen kertoo.
Kun vakiomoottorissa mäntä tekee samansuuruista liikettä ylös ja alas, tässä moottorissa männän liike vaihtelee tarpeen mukaan. Polttoainetta säästyy, mikä on hyvä asia lompakolle ja ilmastolle.
Ilmaston kannalta Pohjalaisten keksinnöllä on toinenkin hyvä ominaisuus: polttoaineen ei tarvitse olla yhtä ja ainoaa laatua eli bensiiniä, dieseliä tai kaasua.
”Tässä voidaan käyttää etanolia, metanolia, synteettistä bensiiniä, niitä kaikkia sekaisin tai vaikka vetyä, eikä suhteilla ole väliä. Tunnistus tapahtuu automaattisesti ja puristussuhde toimii aina optimaalisesti.”
Vety, synteesikaasu tai biokaasu vaativat autoon oman tankin, mutta muutoin tavalliseen moottoriin pitää lisätä vain kolme osaa per sylinteri: kampiakselin ja kiertokangen väliin asennettava epäkeskohammaspyörästö sekä säätöyksikkö. Pientä muotoilua moottoritilassa tarvitaan myös.
”Tämä on helppo rakentaa ja korjata eikä koko moottoria tarvitse keksiä uudestaan. Säätöyksikkö säätää aina oikean puristussuhteen polttoaineen ja ajotilanteen mukaan.”
”Uusiutuvaa sähköä voidaan käyttää metanolin valmistukseen ottamalla vedestä vety ja hiilidioksidi suoraan päästölähteestä.” Timo Pohjalainen
Keksintö käyttää uusiutuvia polttoaineita, valmista tekniikkaa ja jakeluverkkoa sekä ratkaisee uusiutuvan sähkön varastointipulman.
”Uusiutuvaa sähköä voidaan käyttää metanolin valmistukseen ottamalla vedestä vety ja hiilidioksidi suoraan päästölähteestä, kuten jostakin tehtaasta tai jätteenpolttolaitoksesta. Näin päästään nollakiertoon”, Pohjalainen kertoo.
Päästösyöppö olisi erityisen paikallaan Intiassa ja Kiinassa.
”Mullistavaa on, että kun moottorimme myös vähentää päästöjä 35-40 prosenttia, sillä päästään normaaliin moottoriin verrattuna miinus 135 prosenttiin.”
Etanolia tehdään muun muassa jätevirroista ja sokerista tai maissista, mutta Pohjalaisen mielestä esimerkiksi metanoli olisi parempi maailman ruokaturvan kannalta.
”Muut kuin meidän moottorimme eivät pysty vielä käyttämään sitä missä tahansa suhteessa muiden polttoaineiden kanssa. Sähköautokin on ihan hyvä asia, mutta nykyisistä akuista tulee ongelmajätettä kymmenessä vuodessa, kun uusi akkuteknologia tulee markkinoille."
ST1 rakentaa Suomen ensimmäistä vihreän metanolin tehdasta Lappeenrantaan, ja Aasiassa uskotaan metanoliin.
Pohjalainen muistuttaa myös 1.1.2025 voimaan tulevista uusista päästömääräyksistä, sillä autonvalmistajat eivät täytä nykyisiäkään.
”Maailmanlaajuinen patentointi on valmis ja enää tarvitaan viimeiset koemoottorit ja ajoon yksi auto, jossa moottorimme edut voidaan todentaa.”
Enää puuttuu raha.
Hanke on saanut aiemmin vain muutamia kymmeniätuhansia euroja Tekesiltä ja sijoittajilta, mutta nyt haussa on isompi potti: 100 miljoonaa euroa.
Rahoja toivotaan syksyyn mennessä ja mieluiten isoilta sijoittajilta, jotka saavat vastineeksi noin neljänneksen Wauliksen osakkeista. Rahoitusta ovat hidastaneet korona ja Ukrainan sota.
”Maailmanlaajuinen patentointi on valmis ja enää tarvitaan viimeiset koemoottorit ja ajoon yksi auto, jossa moottorimme edut voidaan todentaa. Kun saamme tämän julkisuuteen ja sosiaaliseen mediaan, ihmiset alkavat vaatia tekniikkaa, joka on hyvää kaikille.”
Koemoottorin valmistajaksi kelpaisi saksalainen FEV tai itävaltalainen AVL ja autolle yksi valmistaja. Yhteistyö maksaa Pohjalaisen mukaan kymmeniä miljoonia euroja.
Tältä muuttuvapuristussuhteinen polttomoottori näyttää. Sellainen saadaan tavallisesta vakiomoottorista asentamalla kampiakselin ja kiertokangen väliin epäkeskohammaspyörästö. Kuva: Waulis MotorsKoevaiheen jälkeenkään Waulis ei aio tehdä moottoreita itse, vaan myydä autonvalmistajille lisenssejä ja patenttioikeuksia. Jos yhden moottorin lisenssi maksaa 300 euroa, jo miljoonalla autolla summa on muhkea. Autoissa uusia moottoreita voisi olla jo vuonna 2025, Pohjalainen uskoo.
Hän arvioi, ettei autoteollisuus ei ole ollut kiinnostunut tällaisesta tuotekehityksestä, koska öljyteollisuus on autotehtaiden suuria omistajia.
Nissan otti kuitenkin jo muutama vuosi sitten tuotantoon muuttuvapuristussuhteisen moottorin. Pohjalainen kutsuu sitä vain puoli-VCR-moottoriksi, koska puristus- ja hyötysuhde ovat Waulista huonompia eikä se taivu eri polttoaineille.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



