Elisan kaapelit korjattu, Eagle S:n satamavaltiotarkistuksessa ollaan "varmaan loppumetreillä"
KRP tutkii tapausta törkeänä tuhotyönä ja törkeänä tietoliikenteen häirintänä.
Satamavaltiotarkastuksessa selvitetään muun muassa, täyttääkö Eagle S sitä koskevien kansainvälisten yleissopimusten vaatimukset. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen.Molemmat Elisan katkenneet merikaapelit Suomenlahdella on nyt saatu korjattua. Elisan mukaan sääolosuhteet vaikuttivat korjauksen aikatauluun.
”Uudenvuoden aikaan säätila ei mahdollistanut korjausaluksen liikkeellelähtöä”, kertoo STT:lle Elisan turvallisuusjohtaja Jaakko Wallenius.
Merikaapelit vaurioituivat joulupäivänä. Walleniuksen mukaan korjaukset päästiin aloittamaan 2. tammikuuta ja itse operaatio sujui ennakoidusti.
”Merikaapelin korjaaminen avomerellä vaatii kaluston lisäksi vahvaa ammattitaitoa. Kaapelin korjaus on monivaiheinen ja aikaa vievä tehtävä.”
Elisa kertoo, että kaapelien vaurioitumisella ei ollut vaikutuksia sen tuottamiin tietoliikennepalveluihin Suomessa tai Virossa, koska yhtiö on varmentanut ulkomaanyhteytensä usealla eri tavalla.
Elisa ei ole kertonut julkisuuteen kaapelin korjauksesta aiheutuneita kustannuksia.
”Elisan kokoiselle yritykselle kustannukset eivät ole merkittäviä, mutta yksityisessä taloudessa ne olisivat todella merkittäviä”, Wallenius toteaa.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin torstaina aloittama satamavaltiotarkastus Eagle S -alukselle jatkuu vielä ainakin tänään maanantaina. Eagle S -tankkerin epäillään aiheuttaneen Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin vaurioitumisen Suomenlahdella joulupäivänä. Sähkönsiirtokaapelin lisäksi vaurioita on neljässä Suomenlahdella kulkevassa telekaapelissa.
Traficomista ei osattu maanantaina arvioida STT:lle tarkastuksen valmistumisajankohtaa. Traficom ei myöskään vielä kommentoinut tarkastuksen tuloksia.
”Tarkastus on edennyt hyvin, ja se on pitkällä. Varmaan olemme loppumetreillä työssä”, Traficom merenkulkujohtaja Sanna Sonninen sanoi STT:lle.
Satamavaltiotarkastuksessa selvitetään, täyttääkö Eagle S sitä koskevien kansainvälisten yleissopimusten vaatimukset ja onko alus ylipäätään merikelpoinen.
Traficom kertoi viime viikolla, että Eagle S -aluksen saama riskiluokitus edellyttää yksityiskohtaisempaa satamavaltiotarkastusta. Alukselle tehdään yksityiskohtaisempi tarkastus, jos ilmenee seikkoja, joiden perusteella voidaan olettaa, että alus tai sen varusteiden kunto ei täytä niille asetettuja vaatimuksia.
Sonnisen mukaan satamavaltiotarkastusta on tehty poliisitutkinnan ehdoilla.
”Poliisitutkinta on ollut ensisijainen ja tärkein asia. Eli kun meiltä on annettu tukea poliisin tutkintoihin, niin se on aina tietysti siirtänyt edemmäksi meidän tekemistä”, Sonninen totesi.
KRP tutkii tapausta törkeänä tuhotyönä ja törkeänä tietoliikenteen häirintänä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




