Perussuomalaisille tulvi ehdokkaita: "Keskustan vallan murtaminen vaatii pienen ihmeen, mutta mikään ei ole ikuista", arvioi Marko Kulpakko Kaustiselta
Kokeneen kunnallispoliitikon mukaan nuoria on hankala saada mukaan kunnallispolitiikkaan. Siitä, miten paljon poikkeusolot vaikuttavat kampanjointiin, ei ole vielä varmuutta.
Kulpakko ei osaa sanoa, tuoko kokemus kunnanvaltuutettuna etua poikkeusajan vaaleissa. "Tuttuus voi olla hyvä tai huono asia", hän sanoo naureskellen. Kuva: Johannes TervoMarko Kulpakko (ps.) hakee kesäkuun vaaleissa neljättä kautta Kaustisen kunnanvaltuustossa. Ensimmäisen kerran hän lähti ehdolle ja hänet valittiin vuonna 2008, jolloin perussuomalaiset olivat vielä pieni puolue.
"Nousu on ollut hurjaa. Toki välillä on ollut vähän laskuakin, mutta nyt näyttää taas hyvältä", Kulpakko sanoo.
Hän kehuu Kaustisen olleen aikanaan Suomen perussuomalaisin kunta. Vuosien 2008 ja 2012 kuntavaaleissa perussuomalaisten kannatus olikin siellä vahvinta.
"Viime vaaleihin valtuuston kokoa pienennettiin ja se koitui meidän tappioksi", hän analysoi.
Suurin puolue Kaustisella on kuitenkin aina ollut keskusta, jolla on tälläkin hetkellä valtuustossa yksinkertainen enemmistö.
"Jos rehellisiä ollaan, niin kyllä keskustan vallan murtaminen vaatii pienen ihmeen. Mutta mikään ei ole ikuista, kyllä meillä on hyvät mahdollisuudet kasvattaa valtuustoryhmän kokoa näissä vaaleissa". Kulpakko toteaa.
Perussuomalaiset kasvatti puolueista eniten kuntavaaliehdokkaittensa määrää.
Suurin haaste kunnallispolitiikassa on Kulpakon mukaan nuorten mukaan saaminen.
"Nuoria on hankala houkutella niin ehdokkaaksi, kuin äänestämäänkään."
Lisäksi kielenkäyttö politiikassa on koventanut. Painetta ulkopuolelta tulee aiempaa enemmän.
"Sosiaalisessa mediassa syydetään herjauksia poliittisille päättäjille, jotka ovat hoitamassa yhteistä hyvää", Kulpakko harmittelee.
Kulpakko kokee, että tämä on ongelma kaikkien puolueiden kannattajien, myös perussuomalaisten osalta. Hänen mukaansa anonymiteetin tuoma suoja mahdollistaa aiempaa ikävämmän kommentoinnin.
"Tottakai kielenkäyttö on aina ollut suoraa, mutta nykyään mennään yhä enemmän henkilökohtaisuuksiin. Olisi hyvä kun pidettäisiin asiat asioina ja ihmiset ihmisinä":
Hänen mukaansa myös hyökkäykset maaseudun alkutuotantoelinkeinoja kohtaan ovat koventuneet viimeisen vuoden-parin aikana.
"Mielestäni hyökkäykset Pohjanmaalle tärkeitä elinkeinoja, kuten nautataloutta ja turkistarhausta kohtaan ovat olleet vähän kohtuuttomia. Viime aikoinahan hampaisiin on joutunut erityisesti turve."
Koronavirus aiheuttaa poikkeuksia myös kuntavaalikampanjoihin, eikä Kulpakko vielä tiedä, miten fyysinen kampanjointi onnistuu.
"Aiemmin on telttailtu paljon. Esimerkiksi vuoden 2014 eurovaalikampanjassa jaettiin 10 000 annosta hernekeittoa, sellainen ei tietenkään nyt onnistu", hän tuumii.
"Ehkä tilanne ja rajoitukset vielä vähän helpottuvat, mutta ei se samanlaista tule olemaan."
Sitä, onko istuvilla valtuutetuilla etulyöntiasema kampanjoinnin jäädessä vähälle, hän ei osaa sanoa.
"Tietenkin ne, jotka ovat olleet mukana, ovat jollain tapaa tuttuja naamastaan. Mutta sekinhän voi olla joko hyvä tai huono asia", hän naurahtaa.
Lue myös:
Perussuomalaisille ehdokasjytky – Ehdokkaita yli kaksi tuhatta edellisvaaleja enemmän
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
