Maatilan lihakauppa piti sitkeästi kiinni kotimaisuudesta – työllistää nyt 40 henkilöä ja jatkaa edelleen kasvuaan
Maatilan Lihakauppa Makuliha on menestystarina, joka on luotu peräänantamattomuudella ja uskolla omaan tekemiseen.
Kaikki Makulihan pakkaamosta löytyvät kinkut on jo myyty Riikka Ali-Lekkala-Toivo ja Jussi Ali-Lekkala kertovat. Kuva: Meri VilenKeskellä kiireisintä joulusesonkia Makulihan yrittäjäsisarusten Riikka Ali-Lekkala-Toivon ja Jussi Ali-Lekkalan ajatukset askartelevat jo ensi kesän grillimakkaroissa. Tuttujen kinkkujen ja leikkeleiden rinnalle pyritään vuosittain tuomaan viitisen uutta tuotetta. Seuraavana lähtövuorossa kohti kauppojen hyllyjä ovat värikkääseen pakkaukseen puetut kuorettomat Naku Nakit.
Makulihan tarina alkoi oikeastaan jo vuonna 1969 kun Ali-Lekkalan sisarusten vanhemmat muuttivat äidin kotitilalle Tammelaan. Yrittäjäsisarukset kasvoivat maatilalla tilan töihin osallistuen.
EU:n myötä syntyneeseen huoleen pienten tilojen tulevaisuudesta Pekka ja Meeri Ali-Lekkala vastasivat avaamalla tilalle lihakaupan vuonna 1991. Vuoteen 1999 saakka tilalla toimi myös tilateurastamo. Tällä hetkellä yritys työllistää 40 henkilöä.
Monien vaiheiden ja mittavan laajennuksen jälkeen Makulihassa keskitytään nykyisin lihan jatkojalostukseen. Pihassa vanhalla paikallaan toimivan tilapuodin Riikka Ali-Lekkala-Toivo kertoo edelleen olevan toiminnan sydän, vaikka valtaosa yrityksen tuotteista päätyy kuluttajille nykyisin keskusliikkeiden kautta.
Makulihan tuotteita marketeissa esittelevät konsulentit on havaittu toimivaksi tavaksi myydä tuotteita, tällä tavalla erottaudutaan muista tuotteiden laadun, palvelun sekä yrityksen edustamien arvojen avulla. Makulihan tuotteet tehdään aina suomalaisesta lihasta, se on arvo, josta yrittäjät eivät tingi.
''Olemme kasvaneet sikatilalla ja haluamme luonnollisesti tukea suomalaista lihantuotantoa'', Riikka Ali-Lekkala-Toivo selittää.
Liha-alalla kilpailu on kovaa ja katteet pienet. Suomalaista lihaa käyttävän toimijan on vaikea kilpailla hinnalla, eikä tarvitsekaan. Suomesta löytyy vielä ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan laadukkaasta ja maukkaasta suomalaisesta tuotteesta.
Makulihan toimintaperiaatteisiin kuuluu, ettei millekään uudelle sanota suoralta kädeltä ei. Trendejä seurataan herkällä korvalla. Toisen polven yrittäjät ovat tutkineet myös kasvismakkaramarkkinoita ja tulleet siihen tulokseen, ettei niiden aika ole vielä. Kysyntää ei ole tarpeeksi.
''Katsotaan milloin tulee aika tehdä kasvismakkaraa. Sen verran voin sanoa, ettei se ole vielä ensi kesänä'', Riikka Ali-Lekkala-Toivo paljastaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
