MTK ja Viestilehdet liputtavatyhdenvertaisuuden puolesta
MTK ja Viestilehdet ovat liittyneet mukaan sisäministeriön käynnistämään kampanjaan, jossa työnantajat sitoutuvat julkisesti toimimaan työelämän näkyvää ja näkymätöntä syrjintää vastaan.
Sitoutumisellaan ne haluavat osoittaa, että ne kohtelevat työntekijöitään tasavertaisesti riippumatta näiden ominaisuuksista, vakaumuksesta tai mielipiteistä.
MTK:n ja Viestilehtien henkilöstöpäällikön Sini Simosen mukaan kampanjaan liittyminen on luonteva jatkumo järjestössä ja yrityksessä tehdylle tasa-arvo- ja hyvinvointityölle.
”Työpaikkakiusaamisen ennaltaehkäisyä koskeva ohjeistus otettiin käyttöön viime vuonna. Kaikenlaiseen kiusaamiseen ja syrjintään meillä on nollatoleranssi. Meillä on myös varhaisen välittämisen toimintamalli, jonka mukaan hälytysmerkkeihin pyritään puuttumaan niin aikaisin kuin mahdollista. Kampanjaan osallistuminen tukee näitä periaatteita.”
Syrjinnän vastaiseen kampanjaan kuulumisesta kertovat parin viikon päästä Helsingin Maalaistentaloon tulevat siniset Syrjinnästä vapaa alue -kyltit.
Lisäksi aihetta käsitellään sekä MTK:n että Viestilehtien henkilökunnille järjestettävissä henkilöstöinfoissa.
”Niissä annetaan toimintaohje tilanteeseen, jossa työntekijä kokee tulevansa syrjityksi.”
MTK:n ja Viestilehtien lisäksi kampanjassa on mukana tällä hetkellä noin 350 työyhteisöä.
Kampanjaan liittyvät yhteisöt sitoutuvat siihen, etteivät ne syrji ketään sen enempää työyhteisön sisällä kuin työhön otettaessakaan.
Simosen mukaan MTK:n ja Viestilehtien palvelukseen ovat tervetulleita kaikki sukupuolesta, iästä, alkuperästä, kansalaisuudesta, kielestä, seksuaalisesta suuntautumisesta, vakaumuksesta, mielipiteestä, vammasta ja terveydentilasta riippumatta. Jokainen saa työyhteisössä myös olla vapaasti sitä mitä on.
”Oleellista on, että pystyy selviytymään oman työtehtävänsä asettamista vaatimuksista.”
Aloite kampanjaan liittymisestä tuli Simosen mukaan työyhteisön sisältä. Toiveen taustalla ei kuitenkaan ollut sellaisia negatiivisia kokemuksia, joiden takia kampanjaan olisi haluttu liittyä.
”Tällaisen kampanjan merkitys on siinä, että työyhteisössä noudatettavat periaatteet sanotaan ääneen. Tällöin jokainen yhteisön jäsen tietää ja tunnistaa sen, mikä on meidän tapamme toimia.”
JUHANI REKU
MTK:n kokonaan omistama Viestilehdet Oy julkaisee muun muassa Maaseudun Tulevaisuutta.
Kampanjan internetsivut:
www.yhdenvertaisuus.fi >
Kampanjat > Syrjinnästä vapaa alue
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
