Kirjepostin päivittäinen jakelu uhkaa loppua – Postilla omat suunnitelmansa ja lakikin on muuttumassa
Kaupunkeihin lanseerattu vuoropäiväjakelu on Postin mukaan saanut vihat niskaansa suotta, sillä postin myöhästymiset ovat johtuneet muista syistä. Posti ei enää edes jaa kaikkea postia – lähes puolet tulee muiden jakeluyritysten kautta.Posti laajentaa vuoropäiväjakelua uusiin kaupunkeihin.
Nykyisin Espoossa, Helsingissä ja Tampereella käytettävään malliin suunnitellaan siirryttävän tämän vuoden aikana myös Oulussa, Porissa, Turussa ja Vantaalla.
Vuoropäiväjakelussa kirjeposti ja päiväpostissa tulevat osoitteelliset tuotteet jaetaan joka toinen arkipäivä: ensimmäisellä viikolla maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina, seuraavalla viikolla tiistaina ja torstaina.
Eri postinumeroalueet menevät eri rytmeissä, joten sama jakaja pystyy joka toinen päivä jakamaan postin toisella alueella.
Perustelut uudelle käytännölle ovat tuttuja.
”Vääjäämätön fakta on, että perinteisten postilähetysten määrä vähenee koko ajan. Jotta palvelut pystytään tuottamaan, joudumme miettimään miten jakelumalleja muutetaan”, Postin jakelusta ja lajittelusta vastaava johtaja Sami Reponen kertaa.
Muutokset ovat vähentäneet Postin henkilökuntaa vuosittain joillakin sadoilla. Henkilöstökulujen säästämisellä on ainakin osin myös aurinkoinen puolensa, sillä vuoropäivämallin ansiosta monelle osa-aikaiselle postilaiselle on Reposen mukaan pystytty tarjoamaan täysiaikainen työ.
Postin kulku on kevään aikana takunnut pahasti ainakin Espoossa ja Helsingissä. Reposen mukaan vuoropäiväjakelu on saanut vihat niskaansa suotta, sillä ongelmat ovat johtuneet muista syistä.
”Alkuvuosi kärsittiin pahiten työvoimapulasta. Omikron kaatoi jakajia hetkellisesti tosi pahasti. Toki meillä on myös sijaisia käytettävissä, mutta ei niin paljon kuin haluaisimme”, Reponen sanoo.
Pääsiäisen tienoilla postinkäsittelyä hankaloitti muutosten suma, kun viime vuodelle aikataulutettu uusien lajittelukoneiden käyttöönotto siirtyi samaan rytäkkään muiden uudistusten kanssa.
”Koronan ja komponenttipulan takia lajittelukoneet viivästyivät, ja niiden tulo sattui juuri samalle viikolle. Silloin posteja kasautui ja niitä saatiin jaettua vasta muutaman päivän viiveellä.”
Ainakin toimittajalle tuli yllätyksenä, että postia jakavat Suomessa muutkin yritykset kuin Posti.
”Suomessa on 16 kilpailevaa jakeluyhtiötä, joista suurin osa on muodostunut sanomalehden varhaisjakelun ympärille. Ne jakavat omien sanomalehtiensä lisäksi myös kirjeitä ja aikakauslehtiä. Kaikki myöhästymiset eivät siis suinkaan johdu Postista”, valistaa lehtien jakelusta vastaava Postin liiketoimintajohtaja Kimmo Kauranen.
Päivän postiaan selaava vastaanottaja pystyy halutessaan tarkistamaan, mikä yhtiö lähetyksen on jakanut.
Postin jakamissa tuotteissa näkyy selkeästi merkintä Posti. Muut jakelijat tunnistaa lähetyksessä olevasta kirjaintunnuksesta, mutta käytännössä tieto selviää helpoiten kysymällä lähettäjältä.
Kaurasen mukaan Posti jakaa valtakunnassa reilusti yli puolet postista, mutta iso siivu jää muillekin jakeluyhtiöille.
Vuoropäiväjakelu ei koske paketteja eikä kaupunkien varhaisjakelua. Kaupunkien varhaisjakelua tehdään jokaisena viikonpäivänä, kuten ennenkin, ja osa päiväpostista voidaan jopa jakaa sanomalehden kanssa samaan aikaan.
Uusi postilaki on parhaillaan eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan käsittelyssä. Lain voimaantuloa kaavaillaan syksylle.
Esityksen mukaan postin yleispalveluun kuuluvasta viisipäiväisestä jakelusta siirryttäisiin kolmipäiväiseen jakeluun.
Samassa yhteydessä viisipäiväinen sanomalehtien jakelu turvattaisiin kahtena muuna päivänä valtionavustuksella. Traficom kilpailuttaisi tähän alueellisesti kaupallisen operaattorin.
Lue myös
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



