Selvittelytyöryhmän tavannut PAUn Nieminen: Kokonaisuuden pitää olla ratkaistuna tai tukilakkoja ei peruta
Posti- ja logistiikka-alan PAU ei aio vetäytyä pakettilajittelijoita koskevasta vaatimuksestaan.
Nieminen viipyi valtakunnansovittelijan toimistolla lauantaina iltapäivästä noin puolisen tuntia, eikä hän kommentoinut keskustelujen sisältöä toimittajille poistuessaan. LEHTIKUVA / VESA MOILANENPosti- ja logistiikka-alan unioni PAUn puheenjohtaja Heidi Nieminen sanoo edelleen, että maanantain tukilakkoja ei peruta, jos vain pelkkä pakettilajittelijoita koskeva kysymys saadaan ratkaistua. Myös työehtosopimukseen liittyvät kysymykset on ratkaistava ennen tätä.
"Kokonaisuuden on oltava ratkaistu", hän sanoi.
Jos molemmat saadaan pikaisesti maaliin, työtaistelutoimet voidaan purkaa ainakin osittain. Lakkojen purkaminen vie alasta riippuen eri ajan, hän sanoo. Niiden kaikkien täydellinen peruminen tuskin onnistuu.
"Niistä (aikatauluista) pystyvät paremmin muut liitot kertomaan", Nieminen sanoi.
Nieminen kommentoi asiaa saapuessaan kuultavaksi valtakunnansovittelijan toimistolle. Nieminen viipyi toimistolla noin puolisen tuntia, eikä hän kommentoinut keskustelujen sisältöä toimittajille poistuessaan.
"Ei varmaan ole mitään ratkaisua olemassa. Keskusteluita käytiin, mutta en voi kommentoida niiden sisältöä. Odotamme nyt selvittelytyöryhmän ja sovittelijan seuraavia askeleita."
Pian Niemisen jälkeen ryhmän kuultavaksi saapui Postin hallituksen puheenjohtaja Markku Pohjola, joka viipyi paikalla alle puoli tuntia. Hän ei kommentoinut keskustelun sisältöä toimittajille poistuessaan.
Nieminen myös toisti kantansa, että PAU ei aio perääntyä 700 pakettilajittelijaa koskevasta vaatimuksestaan.
Posti siirsi aiemmin syksyllä noin 700 pakettilajittelijaa tytäryhtiöönsä Posti Palvelut Oy:hyn ja Teollisuusliiton työehtosopimuksen piiriin, mitä ammattiliitto PAU ei hyväksy. PAU on ollut tiukasti sitä mieltä, että pakettilajittelijoihin tulee jatkossakin soveltaa PAUn viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimusta.
Pakettilajittelijoita koskevaa kysymystä ratkoo tällä hetkellä neljän hengen selvitysryhmä. Mukana ovat niin PAMin entinen puheenjohtaja Ann Selin, työmarkkina-asiantuntija Jukka Ahtela, SAK:n ex-puheenjohtaja ja entinen työministeri Lauri Ihalainen sekä eläköitynyt EK:n työmarkkinajohtaja Lasse Laatunen.
Selin sanoi tänään aiemmin STT:lle, että tavoite on yhä saada valmista viikonlopun aikana.
PAUn pitää viimeistään huomenna sunnuntaina ilmoittaa, aikooko se jatkaa lakkoja 8. joulukuuta jälkeen. Työriitalaki edellyttää, että lakoista ilmoitetaan ainakin kaksi viikkoa etukäteen.
Niemisen mukaan liiton hallitus ei ole ainakaan vielä kutsunut koolle tapaamista tälle päivälle. Hallitus kokoontuu viimeistään huomenna.
Jos työriitaa ei saada viikonlopun aikana ratkaistua, alkavat maanantaina tukilakot, jotka vaikuttavat monin tavoin ihmisten liikkumiseen ja arkeen. Useat liitot ovat ilmoittaneet tukitoimista postilaisten työtaistelulle.
Pääkaupunkiseudun bussiliikenne menee todennäköisesti sekaisin, jos Julkisten hyvinvointialojen liiton JHL:n sekä Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n tukilakot toteutuvat.
Tukilakkojen odotetaan näkyvän myös lentoliikenteessä, mutta Finavia ja lentoyhtiö Finnair eivät osanneet vielä eilen arvioida tarkkaan, kuinka suuria vaikutukset lopulta ovat.
Ilmailualan Unioni IAU:n tukilakko on vaikuttamassa maa- ja catering-palveluihin sekä asiakaspalveluun Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Lentokentillä ovat lakossa maanantaiaamusta alkaen myös ne JHL:n jäsenet, jotka työskentelevät Airprossa ja RTG:ssä. Näin lakko vaikuttaa koko maassa ainakin lentojen turvatarkastuksiin.
Merimies-Unionin tukilakko pysäyttää maanantaina Suomen lipun alla kulkevan rahtiliikenteen merillä. Myös Suomen lipun alla seilaavat matkustaja-alukset jäävät satamiin, mutta ulkomailla olevat suomalaisalukset palaavat kotimaahan lakon alkamisen jälkeen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
