Rekisterikilpien lukulaitteet käräyttävät kymmeniä tuhansia autoja kuussa
Loka-marraskuun aikana poliisin rekisteritunnusten lukulaitteet havaitsivat käyttökiellossa olevan auton 74 000 kertaa.
Rekisteritunnusten lukulaitteilla pystytään liikennevirrasta havaitsemaan käyttökiellossa olevat autot. Kuva: Kari SalonenYleisin syy käyttökieltoon oli erääntynyt ajoneuvovero, josta tehtiin 33 000 havaintoa.
Yleisiä käyttökiellon syitä olivat myös suorittamaton määräaikaiskatsastus, 23 000 havaintoa ja liikennekäytöstä poistettu auto, niitä havaittiin 21 000 tapausta.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan katsastamattomien autojen osuus havainnoista oli suurin Satakunnassa, noin 34 prosenttia havaituista käyttökiellossa olevista autoista, ja pienin Etelä-Karjalassa ja Kainuussa, noin 28 prosenttia havainnoista.
"Näiden tulosten pohjalta suunnittelemme yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa keinoja, joilla valvonnan automatisointia pystytään tulevaisuudessa hyödyntämään entistä paremmin", sanoo Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.
Rekisterikilpien lukulaitteiden avulla poliisi on pystynyt entistä paremmin valvomaan autoja ja kuljettajia, jotka eivät ole kunnossa.
"Poliisin pitäisi pystyä keskittymään liikenneturvallisuustyöhön. Voisi harkita veroluonteisten maksujen valvontatietojen automaattista siirtoa viranomaiselle, joka hoitaisi maksujen perinnän ilman poliisin toimenpiteitä", sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.
Vaikutuksia liikenneturvallisuuteen tutkitaan
Katsastamattomana liikenteestä tavattujen autojen keskimääräinen tekninen kunto on selvästi katsastettuja autoja huonompi.
"Karkean arvion mukaan käyttökiellossa olevia autoja vähentämällä voidaan joka vuosi välttää yksi kuolemaan ja 25 loukkaantumiseen johtavaa onnettomuutta", toteaa johtava asiantuntija Inkeri Parkkari.
Rekisteritunnusten lukulaitteita testattiin Oulun seudulla kesäkuusta 2014 alkaen.
Käyttökiellossa olevien autojen määrä putosi lukulaitteiden ja tiedotuksen ansiosta Oulun seudulla alle puoleen, kun vertailukohtana oli Lahden alue, jolla laitteita ei ollut vielä otettu käyttöön.
Tulokset perustuvat Trafin ja Liikennevakuutuskeskuksen tilaamaan tutkimukseen rekisteritunnusten lukulaitteiden tehokkuudesta liikenneturvallisuustyössä sekä tutkimukseen, jossa selvitettiin katsastamattomana liikenteessä tavattujen autojen kuntoa. Tutkimukset tehtiin Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:ssä yhteistyössä Trafin ja poliisin kanssa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
