Tuonti jyrää juustohyllyssä
Juustojen kotimaisuusaste laski viime vuonna 49 prosenttiin, vaikka kauppa laski kotimaisten tuotteiden hintoja.
Juusto on ollut yksi S-ryhmän hintakampanjan kärkiä. Ryhmä mainosti vuosi sitten kampanjansa alussa, että "juustoon on varaa vain miljonääreillä". Kuva: Markku VuorikariJuustojen kulutus jatkoi viime vuonna kasvuaan, mutta juustojen kotimaisuusaste laski, kertoo Gallup Elintarviketieto. Kotimaisten juustojen kulutus laski 0,5 prosenttia samalla kun tuonti kasvoi 8 prosenttia.
Kulutuksen kotimaisuusaste laski 49 prosenttiin edellisen vuoden 51 prosentista.
Myös vuonna 2013 kulutuksen kotimaisuusaste kävi 49 prosentissa. Vuonna 2008 kotimaisuusaste oli vielä 67 prosenttia.
Tilastossa juustoihin lasketaan mukaan myös maustamaton rahka.
Juustoja valmistettiin Suomessa viime vuonna yhteensä 88 miljoonaa kiloa, lähes 11 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2014. Viennin osuus juustojen valmistuksesta oli enää 23 prosenttia, kun se vuonna 2013 oli 45 prosenttia.
Kauppa on mainostanut ruuan hintojen laskun lisäävän kotimaisten tuotteiden myyntiä. Juustojenmyyntitilasto ei näytä tukevan kaupan väitettä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
