Kelirikosta odotetaan normaalia lievempää
Tänä keväänä suurimpaan osaan Suomea odotetaan normaalia lievempää kelirikkoa. Kainuun kelirikkokeväästä on tulossa vaikea.
Liikenneviraston mukaan lauha talvi on jo nyt sulattanut monien sorateiden pintaa. Routa on alkanut sulaa normaalia aikaisemmin.
Uudenmaan elykeskus arvioi, että maakunnan kelirikosta tulee keskimääräinen tai jopa sitä helpompi. Yöpakkaset sekä aurinkoiset ja tuuliset päivät helpottaisivat tilannetta.
Lauha talvi on kuluttanut teiden päällysteitä normaalia enemmän. Ainakin Uudellamaalla, Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä talvi on ollut hankala.
Urautuminen on ollut ennustettua pahempaa, märän päällysteen jäätyminen ja sulaminen aiheuttavat reikiintymistä ja kivien irtoilua.
Myös Keski-Suomen päällystetyt tiet ovat kärsineet lauhasta talvesta normaalia enemmän. Päällysteissä on nyt hyvin paljon reikiä, halkeamia ja muita vaurioita.
Keski-Suomen päällystettyjä teitä on yritetty paikata pitkin talvea. Pahimmille tieosuuksille on asetettu alennettu nopeusrajoitus.
Tienpitäjät muistuttavat, että kevätkelirikkoon on aina syytä varautua. Raskaat kuljetukset on syytä hoitaa kuntoon ennen kelirikkokauden alkua.
Elintärkeät kuljetukset pitää hoitaa myös kelirikkoaikaan. Elintärkeiksi katsotaan esimerkiksi linja-autoliikenne, maidon, teuraseläinten ja elintarvikkeiden kuljetukset.
Puutavaran ja rakennustarvikkeiden kuljetuksia ei katsota elintärkeiksi.
Pohjois-Pohjanmaan kelirikkokeväästä on tulossa vaikeahko. Kainuuseen elykeskus povaa vaikeaa kelirikkoa.
Talven aikana Pohjois-Pohjanmaalla oli normaalia enemmän paannejäätä ja veden jäätymistä. Vähäisestä lumimäärästä ei ole luvassa merkittäviä tulvia, ellei keväällä sada paljon.
Päällysteitä pitäisi uusia Pohjois-Pohjanmaallakin enemmän kuin rahaa tarkoitukseen on. Elykeskus arvioi, että vain 30–50 prosenttia tarvittavista päällystystöistä voidaan nykyresursseilla tehdä.
Kelirikon vuoksi koko Suomeen asetetaan painorajoituksia 600–2 000 tiekilometrille. Viime keväänä painorajoituksia oli noin 900 kilometrillä. Vielä syksylläkin oli rajoituksia yli sadalla tiekilometrillä, kun runsaat sateet pehmittivät sorateitä.
Jokakeväinen routiminen on Liikenneviraston mukaan suurin ongelma rautateillä, mutta nyt sielläkin näyttää tavanomaista paremmalta. Routarajoituksia Liikennevirasto ennakoi vain noin 40 ratakilometrille, mikä on normaalia huomattavasti vähäisempi määrä.
Saariston yhteysalusliikenteelle talvi on ollut helppo. Merellä on jo avovettä ja yhteysalusliikenne toimii suunnitellusti.
Rantoihin pakkautuneet jäälautat ovat vaikeuttaneet maantielauttaliikennettä joillakin lauttapaikoilla.
Niilläkin saariston reiteillä, joilla normaalitalvina on vaikeuksia, yhteysalukset ovat päässeet liikkumaan. Ilmatyynyaluksia on tarvittu tämän kevättalven aikaan normaalia vähemmän.
REIJO VESTERINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
