liikenteestälyhyesti
Koulujen alku toi taas lapset ja nuoret näkyvästi liikenteeseen.
Liikenneturva kampanjoi koulujen alkaessa muistuttaen, että jokainen tie on koulutie – noudata nopeusrajoitusta.
Liikenneturva kannustaa vanhempia käymään kulkureitit läpi yhdessä lapsen kanssa ja huolehtimaan siitä, että lapsi ei liiku yksinään sellaisessa ympäristössä, jota hän ei hallitse.
”Liian monimutkaisia sääntö- ja merkkisulkeisia ei kannata pitää. Lapselle liikennetermit ja -symbolit ovat usein vaikeita. Lapsen voi olla myös vaikea erottaa, mistä suunnasta auton ääni tulee tai arvioida lähestyvän auton etäisyyttä ja nopeutta oikein”, sanoo Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen.
ExpressBus-yhteenliittymän linja-autoyhtiöt aikovat tarjota koko syksyn ajan matkalippuja, jotka maksavat enintään viisi euroa. Halvimmillaan lipun saa kahdella eurolla.
Tarjouslippuja myydään vain netissä.
Halpalippuja luvataan useille pikavuororeiteille eri puolilla Suomea. Kampanja kestää tämän vuoden loppuun.
Hintakilpailu bussiliikenteessä sai vauhtia alkuvuonna, kun Onnibus-yhtiö ryhtyi hinnoittelemaan matkojaan samaan tapaan kuin halpalentoyhtiöt. ExpressBus-yhtiöt aloittivat juhannuksena oman tarjouskampanjansa.
ExpressBus-järjestelmässä on mukana 14 linja-autoyhtiötä. Ne aikovat tarjota matkustajilleen lähes 3 000 halpalippua viikoittain.
Autoliiton mukaan ensi vuoden budjettiesitys merkitsee tiestön kunnon alamäen jatkumista.
Budjettikannanotossaan liitto muistuttaa valtiovarainministeriön itse arvioivan huonokuntoisten tai erittäin huonokuntoisten teiden lisääntyvän ensi vuonna 700 kilometrillä. Huonokuntoisia tai erittäin huonokuntoisia teitä oli 3 700 kilometriä vuonna 2011 ja ensi vuoden lopussa niitä on jo 5 100 kilometriä.
Sama ongelma koskee huonokuntoisia siltoja, joiden määrä pysyy erittäin suurena.
”Hallitus on jo nostanut polttoaine- ja autoveroa, mutta tiestön ylläpitoon se ei osoita riittävästi varoja. Viime vuosina tiemäärärahojen ostovoima on ollut laskussa”, Autoliitto muistuttaa.
Budjettiesitys heikentää myös avustusten piirissä olevien 55 000 yksityistiekilometrin tilannetta. Jos esitys toteutuu, keskimääräinen kilometrikohtainen avustus putoaisi liki 40 prosentilla nykyisestä 236 eurosta 145 euroon, Autoliitto laskee.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
