Kauppa ostaa pieneltäkin
Kyllä pienikin yritys tuotteitaan kauppaan tarjota saa, kaupan edustajat vakuuttivat Herkkujen Suomi -tapahtumassa.
”Kunhan kuluttaja ostaa”, S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu lisäsi.
Pienyrittäjän kannattaa ottaa yhteys suoraan paikalliseen kauppiaaseen. Sen neuvon antoi niin S-ryhmän Alarotu, K-kauppias Pauli Jaakola kuin Päivittäistavarakauppa-yhdistyksen Ilkka Nieminen.
Jos tuote pääsee kauppaan, riippuu tuotteen menekistä ja yrittäjän toimitusmahdollisuuksista, kannattaako laajentaa alueelliseen tai jopa valtakunnalliseen myyntiin. Nieminen korosti, että lähiruuassakin pakkausten ja kuljetusten pitää mahdollistaa tehokkuus.
PTY on laatinut neuvottelua varten A4-kokoisen tuotekortin. Se täyttämistä ja käyttämistä suosittelevat sekä kauppa että tuottajajärjestöt.
Tuotekortti on osa Mikroyritys-hanketta, jossa valmennetaan pienyrittäjiä. Alueellisissa seminaareissa on ollut puolentoista vuoden aikana 300 elintarvikealan pienyrittäjää, Nieminen kertoi.
Koulutushanke jatkuu kuluvan vuoden loppuun. Sen jälkeenkin koulutusta on tarkoitus jollain tavalla jatkaa.
Jaakolan K-supermarket Ruokaniityssä Espoossa on myynnissä 250 lähiruokatuotetta, sesonkituotteet mukaan luettuna. Parhaissa tuoteryhmissä lähiruuan osuus on 7 prosenttia.
Luomun ja lähiruuan edistäminen on hallitusohjelmassa. Maa- ja metsätalousministeriöön nimettiin keväällä lähiruokakoordinaattoriksi Kirsi Viljanen.
Suomessa on 2 889 elintarvikeyritystä. Niistä alle 20 työntekijän yrityksiä on 91 prosenttia. Lähes 60 prosenttia perustaa toimintansa oman maakunnan raaka-aineisiin, Viljanen kertoi.
HEIKKI VUORELA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
