IL: Essayahin mukaan uudesta elintarvikemarkkinalaista liikkuu väärää tietoa
Ministerin mukaan laista on syntynyt kuva, että se olisi ”lähes pelottelua suunnitelmatalouteen siirtymisestä”.
Jauhelihapula on ministerin mukaan esimerkki siitä, mihin liian matala tuottajahinta ja neuvotteluvoima johtavat. Kuva: Jarkko SirkiäMaa- ja metsätalousministeri Sari Essayahin (kd.) mukaan uudesta elintarvikemarkkinalaista liikkuu julkisuudessa väärää tietoa, kertoo Iltalehti.
”Tavoitteena on vahvistaa elintarvikemarkkinaketjun heikoimmassa asemassa olevaa toimijaa, eli tässä tapauksessa useimmiten tuottajaa sekä parantaa markkinoiden toimivuutta”, Essayah sanoo.
Lehden mukaan ministeri pitää tietoja hinta- ja tuotesäännöstelystä kummallisena ja laista uutisoinnin muistuttaneen ”lähes pelottelua suunnitelmatalouteen siirtymisestä”.
Ministerin mukaan tavoitteena on pelottelun sijaan elintarvikeketjun neuvotteluvoiman tasapainottaminen, markkinoiden vakaus, huoltovarmuus, kaupallisten kostotoimien karsiminen ja puuttuminen kaupan omien tuotemerkkien ”epäterveeseen suosimiseen”.
Alkutuottajien asema ruokaketjussa on Essayahin mukaan nyt liian heikko eivätkä he pysty vaikuttamaan sopimuksiin ja hintoihin esimerkiksi äkillisessä kustannusten nousussa. Tuoreena esimerkkinä tästä on pula naudan jauhelihasta.
Lakia odoteltiin lausuntokierrokselle jo tämän viikon alkupuolella, mutta lakiluonnosta ei näkynyt. Niinpä sen sisältökin on yhä hämärän peitossa.
Laissa on tarkoitus suitsia kaupan toimintaa niin, ettei se pääsisi suosimaan omien tuotemerkkiensä, kuten K-ryhmän Pirkan, S-ryhmän Kotimaisen ja Coopin sekä Lidlin Pohjolan meijeri -merkkien tuotekehitystä, hinnoittelua ja esillepanoa alkuperäisten tuotteiden kustannuksella.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







