Maaseudun liikenne henkilöautojen varassa
Henkilöauto on joustava ja ympäristöä vähän kuormittava tapa maaseudulla liikkumiseen. Markku Vuorikari Kuva: Viestilehtien arkisto”Minua ärsyttää henkilöautojen syyllistäminen päästöistä. Etenkin maaseudulla henkilöauto on varsin vähäpäästöinen vaihtoehto liikkumiseen”, sanoo Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna.
Suomi on pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maa, minkä takia henkilöauton käyttö on monissa tapauksissa välttämätöntä. Maaseudulla se on usein ainut vaihtoehto ja taajamien reunoillakin henkilöauto tarjoaa joustavimman tavan liikkua.
Autoliiton mukaan autoilun syyllistäminen on mennyt liiallisuuksiin. Järjestö oikoo luutuneita käsityksiä tuoreella Aalto-yliopistossa teetetyllä selvityksellä.
Sen mukaan maaseudulla henkilöauton käytöstä aiheutuvat päästöt ovat matkustajamääriin suhteutettuna linja-autoliikennettä pienempiä. Yllättävä lopputulos johtuu joukkoliikenteen alhaisesta käyttöasteesta.
”Linja-autojen keskimääräinen matkustajamäärä maaseudulla on vain yhdeksän henkilöä. Henkilöauton päästöt jäävät siksi linja-autoa pienemmiksi”, selittää Merilinna.
Henkilöauton käyttöä puoltaa myös, että julkinen liikenne ei harvaanasutuilla alueilla toimi.
Oman auton käytölle ei silloin jää edes todellista vaihtoehtoa.
Pitkillä kotimaan matkoilla vertailuun otettiin myös muita liikennemuotoja, kuten lentokone ja juna. Niistä junien päästöt olivat selvästi pienimmät.
Lentokoneiden päästöt ja energiankulutus ylittivät muiden kulkumuotojen vastaavasti huomattavasti.
Maaseudulla asuva henkilö tekee 50 kilometrin viikoittaiset ostosmatkansa henkilöautolla tai 30 kilometrin päivittäisen työmatkansa bussilla vuosia sillä päästömäärällä, mikä syntyy yhdestä Thaimaan lomamatkasta.
Suurissa kaupungeissa tilanne on toinen. Joukkoliikenne peittoaa niissä henkilöauton päästöillä mitattuna. Etenkin kun tyypillisessä työpaikkaliikenteessä henkilöauton kyydissä on vain yksi henkilö ja bussit ja junat taas on täyteen ahdettuja.
Silti henkilöauto on tarpeen myös kaupunkien reuna-alueilla liikkumiseen. Ympäristön kannalta edullista olisi kimppakyytien käyttö.
”Uudellamaallakin on pitkät työssäkäyntimatkat eikä joukkoliikenne ole aina realistinen vaihtoehto. Seudulla on myös paljon harvaan asuttuja alueita”, sanoo Merilinna.
Henkilöautojen päästöihin on kiinnitetty suurta huomiota. Niitä on ollut syytäkin painaa alaspäin.
Vielä kymmenen vuotta sitten EU:n tavoitteeksi asettaman 130 gramman kilometriä kohti lasketun hiilidioksidipäästörajan alittaminen tuntui mahdottomalta. Nykyään yhä useammalta auton valmistajalta löytyy malleja, joiden päästöt jäävät sataan grammaan.
Merilinnan mukaan ladattavat hybridit ovat jo nyt niin vähäpäästöisiä, että ne kilpailevat dieselbussien kanssa myös kaupunkiliikenteessä.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
