Kuka hakee maidon, jos influenssa kaataa Suomen?
LAHTI (MT)
Kiinasta tammikuussa alkanut lintuinfluenssapandemia levisi Suomeen toukokuun alussa.
Viime viikon maanantaina kolmannes eteläsuomalaisista makasi vuodepotilaana. Tällä viikolla Pohjois-Suomi alkaa olla samassa jamassa.
Viikon kestävä vuodelepo ja keskimäärin kymmenen päivän sairauspoissaolot ovat aiheuttaneet elintarvikeyrityksille valtavan pulan työvoimasta.
Tilanne heijastuu nopeasti maatiloille. Karjatiloilla rehu alkaa loppua ja maitotiloilla tilatankit täyttyä, kun kuljetusyritysten työntekijät sairastavat.
Tapaus on tällä kertaa kuviteltu, mutta se voisi hyvin olla totta. Miten Suomi silloin selviäisi?
Yhteiskunta on erittäin riippuvainen yksityisten yritysten toiminnoista.
”Pahasti pelkään, että monessa yrityksessä ei ymmärretä omaa roolia huoltovarmuuden näkökulmasta”, pohtii Maakuljetuspoolin valmiuspäällikkö Lasse Otranen.
Maakuljetuspooli on huoltovarmuusorganisaation alaisuudessa toimiva viranomaisten ja yksityisen sektorin yhteistyöelin. Elintarvikesektorilla vastaavia pooleja ovat muun muassa alkutuotantopooli, elintarviketeollisuuspooli sekä kauppa- ja jakelupooli.
Maakuljetuspooli ja elintarvikesektorin poolit kokoontuivat kaksipäiväiseen valmiusharjoitukseen Lahteen. Myös puolustusvoimat oli mukana harjoituksessa.
Normaaliolojen huoltovarmuudesta käytetään nimitystä tuotannon jatkuvuuden hallinta, kertoo elintarviketeollisuuspoolin valmiuspäällikkö Viljo Holopainen.
Erotuksena sotien kaltaisista kriiseistä voimassa on normaaliolojen lainsäädäntö. Sitä noudattamalla yritysten pitää pystyä jatkamaan toimintaansa esimerkiksi pandemian iskiessä.
Harva yritys vastaa tuotantoketjustaan yksin. Yritykset muodostavat verkostoja, joissa yhden ongelmat heijastuvat nopeasti toisiin.
Otranen pitää tärkeänä, että yritykset tiedostavat poikkeustilanteiden mahdollisuuden.
Pelkät ajatukset, aikomukset ja puheet eivät riitä.
Yrityksillä pitää olla sovittuna vähintään tavat, joilla riskejä hallitaan. Hyvällä mallilla asiat ovat, jos yrityksessä on nimetty vastuuhenkilö ja toiminnan jatkuvuuden hallinnalle on asetettu tavoitteita.
Riskeihin ja häiriöihin varautumisen pitää Otrasen mukaan olla mukana liiketoiminnan suunnittelussa.
Suomen rehun kuljetuksista vastaavan Movere Oy:n liikennepäällikkö Juha Nikkilä kertoo, että rehutoimitusten aikatauluista voidaan joustaa varsin vähän. Rehu luvataan tilaajalle kolmen päivän sisällä.
Moverella on 230 sopimusautoilijaa, joilla on noin 400 autoa.
”Kuljetukset pystytään hoitamaan, vaikka kolmannes kuljettajista olisi sairaana.”
Tilannetta voidaan helpottaa lastaamalla rehua tehtailta autoihin myös viikonloppuisin. Pienemmille tiloille voidaan toimittaa irtorehun sijaan säkkejä. Jos vastaanottavalla tilalla on laakasiiloja, voidaan rehu kipata niihin viljankuljetusautoista.
”Jos tilanne olisi erityisen kriittinen, tehtaan lähialueiden tiloille voitaisiin antaa poikkeuslupa noutaa rehu itse säkeissä. Hygieniavaatimusten takia irtorehun kuljetus ei olisi sallittua.”
Rehukuljetuksia enemmän hankaluuksia aiheutuisi maidon keräilylle.
Myös Valion kuljetukset on ulkoistettu. Keräilystä huolehtii 90 yrittäjää, joilla on 97 autoa ja noin 450 kuljettajaa, kuljetuspäällikkö Petteri Laine kertoo.
Maitoautot kiertävät Suomea vuoden jokaisena päivänä. Kukin on liikenteessä 21 tuntia vuorokaudessa. Koska lehmät lypsetään kahdesti päivässä ja tilatankit on mitoitettu viidelle lypsylle, maitoautojen aikataulu voi joustaa korkeintaan 12 tuntia.
Laineen mukaan kriittisissä tilanteissa pienimpien tilojen maitoa ei haettaisi. Pienimpiin lukeutuu noin 15 prosenttia 7 900 valiolaisesta tilasta. Niissä tuotanto on alle 500 litraa päivässä.
Myös kaukana muusta reitistä sijaitsevat tilat jouduttaisiin jättämään väliin. ”Valiolla on keräilyautojen lisäksi kymmenkunta autoa tehtaiden välisessä siirtoajossa. Niitä voitaisiin käyttää keräilyssä.”
Kuljettajien sairastumisten lisäksi kuljetuksia hidastavat huoltohenkilökunnan poissaolot tai ongelmat polttoaineen saatavuudessa. Talvella tiet voivat jäädä auraamatta.
JUHANI REKU
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
