Ministeri Lintilä arvostelee voimakkaasti Finaviaa – pitää Helsinki-Vantaan lentokentän yhtiöittämistä mahdollisena
Maakuntalentokenttiä sulkemalla Finavian taloutta ei saada ministerin mielestä kuntoon.
Lintilän mukaan Helsinki-Vantaan lentokenttä olisi mahdollista irrottaa Finaviasta ja listata pörssiin. Tällöin Finavia vastaisi vain maakuntalentokentistä. Kuva: Carolina HusuElinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) korostaa maakuntakenttien merkitystä Suomen vientiteollisuudelle ja koko Suomen elinvoimalle. Lintilän mukaan valtion on tarpeen mukaan turvattava maakuntalentojen toteutuminen myös jatkossa.
Maakuntien lentokentistä liipasimella ovat Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kokkola-Pietarsaari ja Kemi-Tornio, joihin liikennöintiä kilpailutetaan parhaillaan.
Finavian lentoasemaverkoston johtaja Jani Jolkkonen kirjoitti juuri kesäkuun lopussa puheenvuorossaan, että ostoliikenteellä on paikkansa, mutta julkisin varoin tuettu lentoliikenne on kallista ja tehotonta ja aiheuttaa turhia päästöjä.
Lintilä pitää näkökulmaa hyvin suppeana.
”Valtio on pääomittanut Finaviaa korona-aikana 350 miljoonalla eurolla eli enemmän kuin koskaan aiemmin. Tästä suurin osa on mennyt Helsinki-Vantaan toiminnan pyörittämiseen. Jos Finavian Jolkkonen ajattelee, että maakuntakentät sulkemalla Finavian talous saadaan kuntoon, niin hän on väärässä.”
Lentokenttien kohtalosta on puhuttu jo parikymmentä vuotta. ”Siitäkään huolimatta Finavia ei ole kehittänyt kenttiä tehokkaampaan suuntaan. Esimerkiksi etälennonjohdon käyttöönotto olisi mahdollista, ja sen avulla kuluja voisi leikata.”
Lintilä pohtii, että Suomessa ei ole riittävästi ajateltu, että asiat voidaan tehdä myös toisin. Yksi vaihtoehto olisi niin sanotun päälentokentän ja muun lentokenttäverkoston eriyttäminen. Tällaisia esimerkkejä löytyy maailmalta. ”Helsinki-Vantaan lentokenttä olisi mahdollista irrottaa Finaviasta ja listata pörssiin. Siten Finavia vastaisi vain maakuntakentistä.”
Lintilä kuitenkin terottaa, että kaikkien lentokenttien toiminnan tulisi olla yhteiskunnan kokonaistalouden kannalta kannattavaa. Kokonaistaloudellisella kannattavuudella Lintilä tarkoittaa maakuntakenttien merkityksen arvioimista niin viennin, aluetalouden ja koko kansantaloudenkin kannalta.
Lintilä ihmettelee Jolkkosen kommentteja maakuntalentojen tehottomuudesta ja turhista päästöistä.
Ministeri pitää selvänä, että kilpailutuksissa reiteille löydetään uudet liikennöitsijät.
”Aina ennenkin kilpailutuksissa on löytynyt useita halukkaita. Tavoitteena on markkinahintaisuus, mutta odotetaan tarjouskierroksen loppuun ja katsotaan mitä tulee.”
Maakuntakentillä on Lintilän mielestä äärettömän tärkeä rooli viennin ja kansainvälisten investointien kannalta. ”Kentille ei lennä niinkään turisteja tai alueen asukkaita vaan yritysten toimijoita, jotka saapuvat jatkolennoilla Euroopasta.”
Lintilän mukaan maakunnissa on paljon suuria yrityksiä, jotka luottavat siihen, että ulkomailta tulevat yritysjohtajat voivat jatkaa matkaa Helsinki-Vantaalta jatkolennolla suoraan maakuntaan.
”Haluan nähdä ne yritysjohtajat, jotka neljältä aamulla odottavat Suomen talvessa kyytiä lähimmälle lentokentälle, jonne on matkaa jopa satoja kilometrejä. Se olisi lähinnä humoristinen esitys. Tässä on kyse on työajan optimoinnista.”
Ministeri ei usko, että yritysjohtajat alkavat maakuntalentojen sijaan käyttää junaa tai bussia.
”Keski-Euroopasta tullessa lento Suomeen kestää vajaa kaksi tuntia. Matka Helsinki-Vantaalta esimerkiksi Kemiin kestää junalla vähintään seitsemän tuntia. Mikäli lennot lähimmälle lentokentälle lopetetaan, yritysten pääkonttorit siirretään pois maakunnista. Eikä niitä siirretä vain Helsingin lähettyville, vaan pois Suomesta, jotta pääkonttoreille on helppo tulla Euroopasta.”
Valtio ylläpitää tällä hetkellä liikennöintiä viidelle maakuntalentokentälle, jotka ovat Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kokkola-Pietarsaari ja Kemi-Tornio. Finnair ei enää lennä niille kaupallisia lentoja. Näiden kenttien lentoliikenteen kilpailutus on parhaillaan menossa, ja aikaa tarjouksen jättämiseen on 29.8. klo 13 asti.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



