
Sähköpyörät yleistyvät ‒ jopa joka kuudetta uutta pyörää avittaa sähkö
Polttoaineiden hinnan nousu lisää pyöräilyn suosiota ja pyörällä ajettuja kilometrejä, ennustaa Muoti- ja urheilukauppa ry.
Liedossa asuva Jari Elamo käy usein polkupyörällä ostamassa kuusihenkisen perheen ruuat. Kuva: Sanne KatainenPyöräkauppa jatkuu kiivaana mutta toimitusvaikeuksien takia ei ehkä päästä aivan viime vuoden kauppamääriin, toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä ennustaa.
Pyöräkaupan arvo sen sijaan kasvaa. Yhä useampi ostaa sähköpyörän, ja ne ovat kalliimpia kuin tavanomaiset.
Pari vuotta sitten alkanut pyöräbuumi näyttää siis jatkuvan.
Pandemia lisäsi pyöräkauppaa kolmanneksen: kun vuonna 2019 Suomessa myytiin 250000 pyörää, seuraavana niitä myytiin melkein 340000. Ihmiset välttivät joukkoliikennettä ja vaihtoivat joukkourheilun muun muassa pyöräilyyn.
Viime vuonna myytiin lähes 330 000 polkupyörää. Kauppaa lisäsi se, että romutuspalkkion saattoi käyttää sähköpyörän ostoon.
Asiantuntija Antti Hänninen Traficomilta kertoo, että 1.12.2020-31.12.2021 myönnetyistä 6 500 romutuspalkkiosta valtaosa eli noin 70 prosenttia käytettiin sähköavusteisen polkupyörän hankintaan.
Myös mahdollisuus saada pyörä työsuhde-etuna on siivittänyt kauppaa.
Tänä vuonna myytävistä polkupyöristä jopa 15 prosenttia saattaa olla sähköavusteisia, ennustaa Cycleurope Finland Oy:n toimitusjohtaja Jari Elamo. Viisi vuotta sitten osuus oli vain kolmisen prosenttia.
Suomi tulee tässä jälkijunassa. Muualla Euroopassa sähköavusteiset polkupyörät yleistyivät jo aiemmin.
Elamo ei osaa arvioida, kuinka paljon kallistunut polttoaine lisää pyöräilyä. Hän arvioi monen ainakin harkitsevan sitä, että tekisi osan matkoista polkien.
Mies itse on lisännyt polkupyöräilyä. Kuusihenkisen perheet ostokset kulkevat pyörällä, jossa on kaksi sivulaukkua, kori tarakalla ja selässä reppu.
Polkupyörien toimitusvaikeudet eivät ole ohi, Kankaanpää kertoo. Paikoin on tullut viestiä, että kaupan nyt tilaamat pyörät saadaan myyntiin vasta 2024.
Komponenteista on pulaa ja kuljetukset takkuilevat. Kiinan tiukka koronalinja on pannut tehtaita kiinni viikoiksi.
Pyöräkaupan valikoimat ovat juuri nyt parhaimmillaan, eli jos pyörän haluaa, kannattaa lähteä kaupoille pikimmiten, Elamo vinkkaa.
Sähköpyörien lisäksi alan harrastajia kiinnostavat nyt niin sanotut gravel-pyörät, Elamo kertoo. Ne ovat kippurasarvisia menopelejä, joilla voi ajaa muuallakin kuin päällystetyillä teillä.
Lasten pyörät käyvät aina kaupaksi. Moni hankkii lapsen ensimmäiseksi kulkuneuvoksi potkupyörän.
Muoti- ja urheilukauppa ry toivoo pyöräkauppaan verohelpotuksia. Äskettäin on tullut voimaan EU-direktiivi, joka sallii polkupyörille alennetun arvonlisäverokannan, Kankaanpää kertoo.
”Alennettu kanta voitaisiin Suomessakin ottaa käyttöön täysmäärisesti. Se edistäisi siirtymää vihreään liikkumiseen ja vähentäisi fossiilisten polttoaineiden käyttöä.”
Kiihtyneestä pyöräkaupasta huolimatta pyöräily on vähentynyt. Vuosina 2016–2021 pyöräilijämäärät laskivat suurissa kaupungeissa jopa 15 prosenttia, kertoo Pyöräliiton tutkimus. Tiedot on kerätty 48 laskentapisteestä, jotka sijaitsevat seitsemässä kaupungissa.
Suurin pudotus tuli vuonna 2021, kun väki oli etätöissä ja -koulussa ja monet tapahtumat oli peruutettu.
Nähtäväksi jää, miten nyt käy, kun etätyösuositus on loppunut ja koronatilanne helpottumaan päin.
Vappuna käynnistynyt kilometrikisa saattaa osaltaan antaa osaltaan vauhtia työpaikoille palaamiseen, järjestäjä Pyöräilykuntien verkosto toivoo.
Kilometrikisa on vuosittain järjestettävä kampanja, johon osallistuu kymmeniätuhansia suomalaisia. Siinä joukkueet kisaavat toisiaan vastaan siitä, kuka polkee eniten minuutteja ja tai kilometrejä.
Iso osa kisassa polkevista joukkueista on työyhteisöjä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




