Tutkimusta kuvaillen ja maistellen
Kuluttajien aistinvarainen tutkimus ja BDM-huutokauppa on vain yksi osa Helsingin yliopiston ja MTT:n yhteistä makera-rahoitteista omenahanketta, jossa tavoitteena on parantaa kotimaisten omenalajikkeiden aistittavaa laatua.
Hankkeeseen kuuluu useita osatutkimuksia, joiden tavoite on selvittää, millaisia kotimaiset omenalajikkeet ovat ja miksi niistä pidetään tai miksi ei pidetä.
Hankkeen ansiosta kotimaisista omenoista voisi lähivuosina olla kauppojen hedelmätiskeillä myös maun ja ominaisuuksien kuvailuja kuin viineistä ikään.
Parhaassa tapauksessa tutkimuksella vaikutetaan siihen, millaisia omenia Suomessa tulevaisuudessa viljellään, kertoo tohtorikoulutettava Laila Seppä Helsingin yliopistosta.
”Omenapuu on monikymmenvuotinen investointi. Sitä istutettaessa viljelijän pitäisi voida tietää, millaisia omenia kuluttajat oikeasti haluavat.”
Seppä esittelee grafiikkaa, jossa Suomen yleisin omenalajike Lobo lennähtää koko kuvion ulkopuolelle muita lajikkeita heikomman varastokestävyytensä takia. Siksi sillä ei pitäisi olla minkäänlaista tulevaisuutta ammattiviljelmillä.
Siitä huolimatta Lobo pärjäsi huutokaupassa kohtuullisen hyvin. Sen maku miellyttää kuluttajia. JUHANI REKU
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
