Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Jari-Matti Latvala toteuttaa Suomen MM-rallissa unelmansa – "Tärkeintä on, että ei lähdetä hötkyilemään"

    Latvalan osallistuminen Suomen MM-ralliin oli alun perin Toyotan hallituksen puheenjohtajan Akio Toyodan idea.
    Toyotan WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala ajamassa Suomen MM-rallin testeissä Konnevedellä maanantaina.
    Toyotan WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala ajamassa Suomen MM-rallin testeissä Konnevedellä maanantaina. Kuva: LEHTIKUVA / Hannu Rainamo

    Toyotan WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala pääsee haalarihommiin viikonloppuna Suomen MM-rallissa.

    38-vuotias tuurilainen palaa ensimmäistä kertaa ykkösluokan auton rattiin sitten vuoden 2020 helmikuun. Latvala on pitkään puhunut halustaan päästä kokeilemaan uuden sukupolven Rally1-hybridiautoa, ja nyt tilaisuus aukeni parhaimmassa mahdollisessa paikassa.

    Latvalan aktiiviura päättyi jo neljä vuotta sitten, joten kovin isoja tavoitteita mies ei itselleen lataa.

    "Maltti on pidettävä hommassa mukana. Yritän pitää omasta vauhtitasostani kiinni. Katsotaan sitten, mihin se riittää, oli se sitten positiivinen tai negatiivinen yllätys. Tärkeintä on, että ei lähdetä hötkyilemään”, Latvala mietti kisan alla.

    Kankkusen Juha sanoi minulle ohjeeksi, että tähtää sijoille neljästä kahdeksaan. Siinä on minulle kieltämättä hyvä tavoite.”

    Tiimipomo on kilpaillut viime vuosina satunnaisesti itsekin 1990-luvun Toyota Celicallaan. Nyt alla on kuitenkin yli 500 hevosvoimaa tuottava huippuluokan kilpuri.

    "Olen ajanut vain muutaman rallin per kausi, mutta tämän auton suorituskyky ja vauhtitaso on ihan eri tasolla. Jossain sen kokemuksen täytyy näkyä. Jos olisi rutiinia, uskaltaisi viedä ajamista lähemmäksi rajoja”, Latvala miettii.

    Kisan aikana Latvala saa keskittyä vain ajamiseen. Tallinsa menestykseen miehellä on vahva luotto.

    Latvalan osallistuminen Suomen MM-ralliin oli alun perin Toyotan hallituksen puheenjohtajan Akio Toyodan idea. Intohimoinen rallimies ja automerkin perustajan pojanpoika sijaistaa Latvalaa tallipäällikön tehtävässä Keski-Suomessa.

    "Uskon, että hän selviää hienosti. Minulla on täysi luotto Akioon. Hän on kuitenkin ison autotehtaan johtaja ja siinä hommassa selvinnyt, joten miksi ei pärjäisi myös rallitiimissä”, Latvala toteaa.

    "Hänellä on myös itsellään kokemusta kaikenlaisilla vehkeillä kilpailemisesta. On tärkeää tallipäällikön roolissa, että on myös itse ajanut. Silloin ymmärtää paremmin, mitä auton sisällä tapahtuu, ja päätöksiä on helpompi tehdä.”

    Toyotan WRC-tallin ykköstähti Kalle Rovanperä hakee uransa ensimmäistä Jyväskylän rallin voittoa ja on vahvasti kiinni toisessa perättäisessä MM-tittelissä. Entä jos syystä tai toisesta tallipäällikkö Latvala on sunnuntaina Rovanperän edellä kokonaistilanteessa? Joutuuko tallipomo antamaan itselleen tallimääräyksen?

    "Onneksi minä en ole tallipäällikkönä rallissa. Akio saa sitten päättää nämä asiat. Minulla on sitä kautta pikkaisen helpompi olla. Luotan, että muut antavat minulle nyt ohjeita”, Latvala virnuilee.

    "Sitä pelkoa ei kyllä ole, että minä Kallen ajamalla voittaisin. Jos neljän vuoden ajotauon jälkeen näin tapahtuisi, olisi Kalle kyllä tehnyt jotain pahasti väärin.”

    Kisan aikana Latvala saa keskittyä vain ajamiseen. Tallinsa menestykseen miehellä on vahva luotto.

    "Olemme testanneet hyvin ja testirallissa Tampereella pääsimme ajamaan tosi vaikeissa ja märissä olosuhteissa. Mielestäni olemme valmiita ihan kaikkeen. Myös poikien kommentit ovat olleet positiivisia”, Latvala herkuttelee.

    "Viime vuonna emme pärjänneet, mutta minulla on vahva luotto, että nyt ajamme voitosta.”

    Suomen MM-rallin testierikoiskokeella torstaiaamuna Latvala oli yhdeksänneksi nopein eli hitain Rally1-luokan autoilla ajavista kuskeista. Eroa suojattinsa Rovanperän pohja-aikaan tuli 5,4 sekuntia.

    ---

    Juttua on korjattu klo 13.23: Kalle Rovanperä ajoi lopulta testierikoiskokeen pohja-ajan, ei Elfyn Evans. Jari-Matti Latvala jäi Rovanperän ajasta 5,4 sekuntia.