Tuote saattaa syödä kilpailijansa pois markkinoilta
Nykyinen hintakisa on ensisijaisesti vähittäiskauppojen välinen asia ja taistelua mielikuvista, Vaasan Oy:n liiketoimintajohtaja Thomas Isaksson sanoo.
Toki valmistajiakin kiinnostaa, mikä on halpuutettujen tuotteiden kannibalistinen eli muita syövä vaikutus. Myydäänhän Vaasan Oy:n kuuden leipäpalan pakkauksen rinnalla myös sen 12 palan pussia.
”Esimerkiksi käy mikä tahansa tuote, vaikka Oltermanni, joka on valtavan voimakkaasti esillä keskellä kaupan lattiaa ja huutaa: ’Osta minut!’ Totta kai se kannibalisoi muuta myyntiä ja kaventaa kuluttajien mielikuvaa valikoimasta”, Isaksson sanoo.
Pakatut leipäpalat käyvät lähimarketin hyllyssä kyynärpäätaistelua.
Halpuutetuksi mainostettua Vaasan Ruispalat -pussia myydään 2,97 eurolla kilo. Vieressä on saman firman isompi pakkaus, jonka kilohinta on 2,56 euroa.
Fazerin Ruispuikulat maksavat 3,38 euroa kilo. Samaan konserniin kuuluva Oululaisen Reissumies iskee pohjat: 1,91 euroa kilolta.
Isaksson arvioi Ruispalojen myynnin kasvun johtuvan pitkälti siitä, että sen esillepano on muuhun leipätarjontaan verrattuna todella näkyvää ja tuote on ollut mukana myös S-ryhmän tv-kampanjoissa.
”Yhden tuotteen nopean kasvun sijasta pitäisi kuitenkin katsoa kokonaisuutta, koska sillä on meille yrityksenä enemmän merkitystä. Leivän myynti polkee paikoillaan. Varsinkin leipomoissa leivotun ja pakatun leivän myynti on jopa pienessä laskussa”, Isaksson sanoo.
”Tehtävämme on valmistaa mahdollisimman kilpailukykyisiä tuotteita mille tahansa ketjulle, joka niitä haluaa ostaa.”
Riitta Ryynänen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
