Keskon säästöohjelma puri
Kesko lisäsi alkuvuonna ruokakauppaa, mutta rautakaupassa ja tavarataloissa kuluttajien ostointo latistui selvästi. Pääjohtaja Matti Halmesmäki myöntää nousun ruoan hinnassa selittävän kasvua. Kesko lisäsi ruokakauppansa arvoa kaksi prosenttia.”Hintakilpailu on kovaa. Markkinaosuuden lisäys on kiven alla”, Matti Halmesmäki kommentoi.
Kesko-konsernin liikevaihto aleni nelisen prosenttia tammi–kesäkuussa. Liikevaihto jäi 4,6 miljardiin euroon. Liki puolet siitä oli ruokakauppaa.
Kesko paransi alkuvuoden liikevoittonsa 88,4 miljoonaan euroon. Nousu oli liki seitsemän miljoonaa euroa viime vuoden alkuun verrattuna. Toisella vuosineljänneksellä Kesko paransi liikevoittoaan 20 miljoonaa euroa. Eteneminen oli siis nousujohteista. Satunnaisia eriä ei huomioida.
Kesko teki satojen miljoonien eurojen säästösuunnitelman. Alkuvuonna saatiin kasaan 40 miljoonaa. Väkeä vähennettiin 300, josta 200 lähti Anttilasta.
Kesko-konserni käy liki viidesosan kaupastaan ulkomailla, Ruotsissa ja Norjassa sekä Baltiassa ja Venäjällä. Liikevaihto laski siellä suhteessa enemmän kuin kotimaassa.
Kaupan alan kasvunäkymät ovat Keskon mukaan edelleen heikot, koska työllisyys ja kuluttajien ostovoima ovat heikentyneet. Suomen päivittäistavarakauppa näyttää vakaalta.
Korjattu 24.7. klo 15.20: Keskon liikevoitto on 88,4 miljoonaa euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

