Tikkutaksit kasvavat satatonnisiksi
SODANKYLÄ–ROVANIEMI (MT)
Lapin maanteillä nähdään noin kolmen kuukauden päästä Euroopan suurin puunkuljetuksen ajoneuvoyhdistelmä.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myönsi viime viikolla Ketosen Kuljetukselle kokeiluluvan 104-tonniselle superrekalle Inarin ja Kemin välille. Lupa on voimassa vuoden 2019 loppuun.
Metsähallitus on vuodesta 2007 asti pyrkinyt edistämään puurekkojen hyötykuorman kasvattamista. Yrittäjät hakevat poikkeusluvat Trafilta kuitenkin itsenäisesti.
Kun rekan koko kasvaa, edestakaiset matkat vähenevät.
”Silloin säästetään polttoaine- ja työvoimakustannuksissa. Teiden ja ympäristön rasitus vähenevät”, Metsähallituksen kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen Rovaniemeltä kertoo.
Paripyörät ja akseleiden määrän lisääntyminen takaa Siekkisen mukaan, etteivät tiet rasitu tavallista enempää.
Ketosen 104-tonninen kulkee vain tarkkaan määritellyillä runkoreiteillä. Alemman tieverkon silloille sillä ei ole asiaa.
Idea on, että pienemmät rekat syöttävät puuta metsästä. Ylä-Lapin kuudelta vaihtopaikalta superrekka jatkaa täyden kuorman kanssa joko Rovaniemen rautatieterminaaliin tai suoraan Kemin tehtaille.
104-tonninen rekka on 32 metriä pitkä. Ohituskammoisia autoilijoita Siekkinen lohduttaa, että koon suurentuessa rekkojen määrä maanteillä vähenee.
Yksi jättirekka kuljettaa kerralla saman määrän kuin kaksi 60 tonnin yhdistelmää.
”Kun nykyisin pitää ohittaa kaksi 24-metristä rekkaa, jatkossa vain yksi 32-metrinen. Aika ohituskaistalla vähenee.”
Metsähallitus arvioi, että polttoaineen kulutus ja hiilidioksidipäästöt laskevat vähintään viidenneksen.
”Nyt haetaan kokemuksia ja verrataan hyötyjä ja haittoja. Kokeilun perusteella selviää, yleistyvätkö superrekat”, Lapin elykeskuksen liikenne- ja infrastruktuuriyksikön päällikkö Ari Kilponen toteaa.
Verrokkiajoja on jo tehty 76-tonnisella rekalla Inarin ja Kemin välillä.
Ketosen Kuljetuksen toimitusjohtaja Risto Ketonen kertoo, että 104-tonnisen, kolmiosaisen ajoneuvoyhdistelmän rakentaminen maksaa noin puoli miljoonaa euroa. Yritys ei ole saanut siihen mitään tukia.
Metsähallituksen Siekkinen povaa tulevaisuuden työjuhdaksi 84-tonnista yhdistelmää, joka kulkisi suoraan metsästä terminaaliin tai tehtaalle ilman syöttöliikennettä.
84-tonninen toimisi siis itsenäisesti lyhyemmillä, esimerkiksi Sodankylä–Rovaniemi-välillä, kun taas 104-tonninen kulkisi vain kovilla teillä useiden satojen kilometrien välimatkoja Inarista eteläiseen Lappiin.
Kuljetusyrittäjä Pentti Karvonen haki 84-tonniselle viime joulukuussa Trafilta kokeilulupaa.
Se koostuisi täyden kuorman kanssa 42-tonnisesta vetoautosta ja 42-tonnisesta perävaunusta.
Siekkinen uskoo, että Karvonen saa kokeiluluvan muutaman viikon sisällä.
Karvosella on jo 5-akselinen vetoauto, johon hän luvan saatuaan kiinnittäisi 5-akselisen perävaunun. 84-tonninen yhdistelmä pääsisi siis liikenteeseen lähes heti, kun lupa irtoaa.
Siekkisen mukaan nyt yleisimmästä 68-tonnisesta yhdistelmästä pyritään siirtymään 76-tonnisiin, jotka sallittiin toissa vuonna.
”Massojen nosto on suuri tekijä puukuljetusten tehokkuudelle. Hyödyt alkavat näkyä pienellä viiveellä.”
Tehokkuus on kilpailuetu myös kuljetusyrittäjälle. Ne pärjäävät, joilla on kustannustehokkain kalusto eli jotka saavat puukuution kuljetuskustannukset pudotettua alimmilleen.
Poliitikoista riippuu, lähdetäänkö suurimpia sallittuja massoja nostamaan edelleen.
Metsähallitus toimittaa merkittävän osan Pohjois-Suomen metsäteollisuuden puista.
Omia teitä sillä on koko maassa 35 000 kilometriä.
SUVI NIEMI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
