Kuljetusalan tuleva nokkamies vaatii liikennerahaa syksyn budjettiriihessä: "Teiden pitää olla kunnossa ja siltojen kantavia, Suomi ei toimi ilman kumipyöriä"
SKALin johtoon siirtyvä Anssi Kujala kertoo kasvaneensa dieselin käryssä ja nukkuneensa päiväunet kuormurin nupissa.
Pitkien etäisyyksien Suomi ei toimi ilman kumipyöräliikennettä, Anssi Kujala sanoo. Hän itse nukkui lapsena päiväunensa kuormurin nupissa. Kuva: Johannes TervoEduskunnan heinäkuussa hyväksymä 12-vuotinen liikenneselonteko on sinänsä hyvä, mutta vaatii rahaa ja sitoutumista koko kaudelle, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikan tuleva toimitusjohtaja Anssi Kujala.
"Selonteko ei ehtinyt kunnolla valmistua, kun paketti jo suli: hallitus leikkasi kevään puoliväliriihessään aiotuista infrainvestoinneista 110 miljoonaa euroa", Kujala sanoo MT:lle.
"Yritykset odottavat ennustettavuutta. Tämän ja tulevien hallitusten tulee mitoittaa määrärahat selonteon henkeen ja panostaa jo syksyn budjettiriihessä infraan."
Pelkät uusinvestoinnit eivät riitä, vaan rahaa on oltava myös korjaamiseen, Kujala huomauttaa. Maanteillä on hänen mukaansa 1,5 miljardin euron korjausvelka.
"Entistä tärkeämpää on, että tiet ovat kunnossa ja sillat kantavia, sillä pitkien etäisyyksien Suomessa tavara kulkee tehtailta, montuilta ja metsistä kumipyörillä. Tiestön kunto vaikuttaa kaikkeen yrittäjyyteen, mutta erityisesti kuljetuksiin. Mutta edelleen on haihattelijoita, jotka näkevät teillä sähkörekkoja."
Kujala, 49, toimii vielä Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtajana, mutta siirtyy syyskuun alussa SKAL:n eli Suomen Kuljetus ja Logistiikan palvelukseen ja marraskuussa toimitusjohtajaksi.
Ala on tuttu, sillä kotikunta Isossakyrössä on Suomen suurin autotiheys ja suvussa kuljetusyrittäjiä neljässä polvessa. Kujalan isoisä aloitti henkilö- ja maidonkuljetukset 1920-luvulla T-Fordilla, isä ja kolme setää toimi kuljetusyrittäjinä ja Väinö- eli Vänni-setä piti Sisun ja Volvon merkkikorjaamoa.
"Isoveljeni Rahti-Kujala toimii tienhoidossa ja pikkuvelikin autoilee kaluston korjaamisen lisäksi. Serkkukin on kuljetusyrittäjä", Kujala listaa.
Kontaktipinta on siis kohdillaan, ja taskussa kuorma-autokorttikin.
"En ole koskaan ansainnut elantoani kuljetuspuolesta, mutta olen kasvanut dieselin käryssä ja tunnen suomalaisen kuljetusyrittäjän sielunmaailman ja toimialan haasteet. Päivähoitopaikkanikin oli kuormurin kyydissä, ja muistan lämmittimen tuoksun, kun nukuin penkin takana."
Kujala aloitti työuransa kokoomuksesta, toimi yrittäjäjärjestössä vuodesta 2006 ja kipusi aina valtiosihteeriksi asti Juha Sipilän (kesk.) hallituksessa. Hän on opiskellut hallintotieteitä Tampereella.
SKALissa Kujala katsoo tehtävikseen paimentaa kotimaassa liikennepoltiikkaa sekä taklata Itä-Euroopan halpakilpailua ja polttoaine- ja muun sääntelyn uhkaa kilpailukyvylle ja viennille. Haasteita tuovat muun muassa EU:n ilmastopaketti ja kansalliset linjaukset.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
