
Maailma on etenemässä kohti tukalaa 2,4 asteen kuumenemista, ilmastokokouksen puheenjohtaja Iso-Britannia piiskaa maita tiukempiin päätöksiin – Suomi liittyi liikennepäästöjä vähentäviin aloitteisiin
"Tunnelma on ihan hyvä ja asiat ovat puheenjohtajamaalla hallinnassa. Aidosti on tekemisen meininki", Suomen pääneuvottelija Marjo Nummelin kuvailee tiivistyviä ilmastoneuvotteluita.
Krista Mikkonen on kutsuttu mukaan EU:n neuvottelijaksi koskien ilmastonmuutokseen sopeutumista. Kuva: Tero Pajukallio
Marjo Nummelin arvioi, että yksityiskohtia hiilimarkkinoiden pelisäännöistä voi siirtyä sovittavaksi ensi vuoden ilmastokokoukseen. Kuva: Tero PajukallioYmpäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr.) ja Suomen pääneuvottelija Marjo Nummelin ympäristöministeriöstä istuvat tiiviissä, valkoisessa neuvottelukopissa, joka on suoraan Senegalin huonetta vastapäätä. Puolan edustajat kokoustavat seinän takana. Pöydällä töröttää pieni Suomen lippu. Neuvotteluiden tahti tiivistyy, kun Glasgown ilmastokokouksen päätökset pitäisi nuijia pöytään perjantai-iltaan mennessä.
Tänään keskiviikkona on julkaistu ensimmäinen versio kokouksen yleispäätöksestä. Tärkeintä olisi tiristää ilmastotoimien kunnianhimo sille tasolle, ettei maapallo kiehu vuosisadan loppuun mennessä.
Nummelinin mukaan puheenjohtajamaa Iso-Britannia koettaa saada valtiot pysymään tavoitteessa pitää ilmaston lämpeneminen alle 1,5 asteessa vuosisadan loppuun mennessä.
Tavoite on kova ja tiukempia toimia tarvitaan. Tiistaina itsenäinen tieteellinen ilmastotoimia seuraava Climate Action Tracker varoitti, että Glasgown ilmastokokouksessa tähän mennessä tehtyjen aloitteiden ja päätösten perusteella ilmasto kuumenee 2,4 astetta vuosisadan loppuun mennessä.
Ilmastokokouksen yleispäätöksen alla on liki sata asiakohtaa, joista on päästävä yhteisymmärrykseen.
Nummelinin mukaan tiistaihin mennessä asiakohdista oli saatu sovittua jo useita kymmeniä. Aiheet ovat sisällöltään sellaisia, etteivät ne nouse helposti uutisvirtaan. Kehitysmaille esimerkiksi on sovittu ilmastokoulutusta ja osallistamista koskeva työohjelma. Lisäksi on sovittu alkuperäiskansojen näkemyksiä edistävästä työstä sekä sukupuolien tasa-arvon edistämisestä ilmastotyössä.
"Tunnelma on ihan hyvä ja asiat ovat puheenjohtajamaalla hallinnassa. Aidosti on tekemisen meininki", Nummelin kuvailee.
Krista Mikkonen on kutsuttu mukaan EU:n neuvottelijaksi koskien ilmastonmuutokseen sopeutumista.
Mikkosen mukaan maat ovat olleet rakentavassa hengessä mukana lukuun ottamatta öljyvaltio Saudi Arabiaa, joka on ollut "yhtä vaikea kuin ennenkin".
Intia esimerkiksi on ollut aktiivinen ja julkistanut lyhyen aikavälin päästötavoitteita.
Nummelin arvelee, että seuraavaan ilmastokokoukseen vuoden päähän voi siirtyä hiilikaupan pelisääntöjä käsitteleviä yksityiskohtia. Tärkeää olisi muun muassa estää kaksoislaskenta eli ettei samoja päästövähennyksiä lasketa kahdessa maassa tehdyiksi, jos jokin valtio esimerkiksi rahoittaa ilmastohanketta toisessa maassa.
Toistaiseksi myös teollisuusmaiden sadan miljardin euron vuotuisesta ilmastorahoituksesta kehittyville maille uupuu noin 20 miljardia. Kehitysmaat ovat huolissaan, että aiempia kehitysapuvaroja siirtyy ilmastotuen puolelle, eivätkä tuet aidosti lisäänny.
Valtioiden päästösitoumusten suhteen väännetään, tarkastellaanko tuloksia viiden vai kymmenen vuoden aikajänteellä. EU ajaa tiukempaa viiden vuoden seurantaa. EU pitää myös kiinni siitä, että teollisuus- ja kehitysmaiden pitäisi raportoida päästöleikkauksistaan yhteneväisin pelisäännöin.
Tänään keskiviikkona ilmastokokouksen teemana on liikenteen päästöjen karsiminen ja odotettavissa voi olla kokouksen virallisen agendan ulkopuolisia sitoumuksia.
Liikenne tuottaa noin 24 prosenttia globaaleista hiilipäästöistä, joista valtaosa tulee tieliikenteestä.
Suomi liittyy tänään kuuteen aloitteeseen, joista Mikkosen mukaan tärkeimpiä on kansainvälisen merenkulun päästöttömyys vuoteen 2050 mennessä.
Lisäksi Glasgowssa tehdään julkilausuma, joka arkipäiväistää uudet henkilö- ja pakettiautot. Vuoteen 2035 mennessä niiden tulisi olla päästöttömiä.
Lue myös:
Artikkeliin lisätty tietoja liikennealoitteista klo 14.30.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
