Huonekalut käyvät kaupaksi
Talouden synkistä pilvistä huolimatta huonekalukauppa uskoo kasvuun tänä vuonna.
Huonekalukaupan näkymät tälle vuodelle ovat valoisat. Suurin haaste alalla on laatutietoisuuden opettaminen kuluttajille, sanoo Suomen Huonekalukaupan liiton puheenjohtaja Arto Melanko Kuva: Kari SalonenSuomen Huonekalukaupan liiton puheenjohtaja Arto Melanko kertoi Habitare-sisustusmessujen lehdistötilaisuudessa, että ala huonekalut ja sisustustarvikkeet laskien kasvanut alkuvuonna viisi prosenttia viime vuoden alkuvuoteen verrattuna.
Tuoreimman suhdannekyselyn mukaan lähes 60 prosenttia huonekalukaupan toimijoista uskoo kasvun jatkuvan edelleen ja kolmannes arvioi kaupan jatkuvan ennallaan. Vain joka kymmenes arvioi alan myynnin vähentyvän lähiaikoina.
Melanko ei pidä talouden epävarmuutta alan suurimpana haasteena.
”Suurin haaste huonekalukaupassa ja sen kasvattamisessa on opettaa kuluttajille laatutietoisuutta”, sanoo Melanko.
Hänen mukaansa kuluttajalle ei enää riitä kaupan mainonta ja viestintä, vaan hän haluaa puolueetonta arviointia hankkimistaan tuotteista osatakseen verrata laatua ja hintaa.
”Ihan samaan tapaan kuin esimerkiksi autoista tai kodin elektroniikasta”, Melanko rinnastaa. ”Muotoilu on tunnettua, mutta se ei kerro, miltä tuote tuntuu käytännössä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
