Kuluttajilla oltavamahdollisuus valita
Mielikuva siitä, että Suomen liha-ala olisi keskittynyt muutamalle suurelle toimijalle ei pidä täysin paikkaansa. Ruoka-Suomi-teemaryhmän mukaan Suomessa on 414 liha-alan yritystä.
Työ-ja elinkeinoministeriön yhdessä elykeskusten laatiman, viime viikolla julkistetun liha-alan toimialaraportin mukaan neljän suurimman alan yrityksen rinnalle syntyy yhä enemmän pieniä yrityksiä (MT 25.11.).
Vaikka pienten ja keskikokoisten yritysten osuus lihan tarjonnan kokonaismäärästä on edelleen pieni, ei niiden merkitystä voi vähätellä. Kovassa rakennemuutoksessa olevan alan uudet työpaikat syntyvät juuri näihin pk-yrityksiin.
Kilpailu liha-alalla on kovaa ja sen arvioidaan edelleen kiristyvän, koska kuluttajien ostovoima hiipuu. Myös kaupan vahvan neuvotteluaseman suhteessa teollisuuteen arvioidaan kasvavan. Kaupan omien merkkien ja tuontituotteiden osuuden lisääntyminen kiristää hintakilpailua entisestään.
Kotimaisella ruualla on kuluttajille merkitystä. Kuluttajat arvostavat raportin mukaan edelleen kotimaisuutta ja lähiruuan suosio on kasvussa. Maa- ja metsätalousministeriön Jyväskylän ammattikorkeakoululla teettämän tutkimuksen mukaan pienet ja keskisuuret elintarvikealan yritykset pitävätkin paikallisuutta kilpailuetunaan.
Tutkimuksen mukaan pk-yritysten tärkein myyntikanava on suoramyynti kuluttajille. Kuluttajat ovat myös halukkaita ostamaan tuoretta ruokaa suoraan tiloilta ja tukemaan maakuntansa viljelijöitä ja pienyrityksiä.
Kysynnän ja tarjonnan kohtaamisessa on Gallup elintarviketiedon Maaseudun Tulevaisuudelle tekemän kyselyn mukaan edelleen ongelmia.
Kuluttajien mielestä suurin este ruuan ostamiselle suoraan tuottajilta on matkan lisäksi tiedon puute. Kuluttajat haluaisivat, että tieto suoramyyntiä tekevistä tiloista olisi koottu yhteiselle nettisivulle.
Ongelmat eivät ole ratkaisemattomia. Pitkät etäisyydet pystytään voittamaan nettikaupan avulla. Myös tietoa on jo nykyisin saatavilla kootusti.
Aitojamakuja.fi-sivustolta löytyy tiedot 1 750 myyjästä. Tuotetori.fi-sivustolta voi ostaa lähiruokaa ja Maakuntienparhaat.fi kertoo laatumerkin saaneista suoramyyntitiloista.
Kyselyn perusteella voi päätellä, etteivät kuluttajat tunne jo olemassa olevia palveluja. Tämä on hyvä muistutus sivustojen ylläpitäjille. Sivustojen tunnetuksi tekemisessä riittää vielä paljon töitä.
Kuluttajilla on mahdollisuus vaatia myös kauppiailta tuoretta lähiruokaa. Kauppa voi Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylijohtajan Juhani Jokisen mukaan kilpailulain muutoksesta huolimatta suosia vapaasti paikallisia tuotteita ja maksaa niistä tuottajille enemmän kuin muista tuotteista. (MT 25.10.)
Kuluttajien ja tuottajien kohtaamista ovat pohtineet myös Pellervon taloustutkimus PTT, Kuluttajatutkimuskeskus ja Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT. Niiden mukaan kuluttajien ja tuottajien tavoitteet ovat yhtenäiset.
Tutkimuslaitosten mielestä tarvitaan nykyistä parempaa vuorovaikutusta koko ruoka-alalle. Esimerkiksi suoramyyntiä voisi järjestää osuuskuntana, jossa myös kuluttajat olisivat mukana. Kaupan ja tuottajien tulisi sopia reilusta tulonjaosta ja hinnoitteluperiaatteista.
Huolimatta siitä, että suoramyynti kiinnostaa yhä enemmän sekä tuottajia että kuluttajia, on kauppa avainasemassa paikallisten ruokayritysten menestymisessä. Lähiruokaa tarjoava kauppa kantaa vastuunsa oman alueensa elinvoimasta ja tulevaisuudesta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
