Puukaupat verkkoon
Viimeisen 15 vuoden ajalta on useita yrityksiä kehittää puumarkkinoiden sähköisiä portaaleja. Aika ei vielä toistaiseksi ole ollut asialle kypsä, mutta nyt näyttää paremmalta.
Mielenkiintoista on, että metsätilojen tarjonta on ollut vuosikausia kattavasti verkossa – puukauppa ei käytännössä ollenkaan.
Metsäomistajajärjestön, MTK:n ja metsänhoitoyhdistysten, tarjoama puukaupan verkkopalvelu puumarkkinat.fi avautui testikäyttöön vuoden vaihteessa. Sähköisen puumarkkinapalvelun tavoitteena on tehostaa puukauppakohteiden välitystä ja parantaa näin puumarkkinoiden toimivuutta ja avoimuutta. Ja luonnollisesti tavoitteena on parantaa metsäomistajien palvelua.
Puumarkkinat.fi on puukaupan sähköinen ilmoitustaulu, jonne metsänhoitoyhdistys voi siirtää metsänomistajan valtuuttamana puunmyyntisuunnitelman. Myyntikohde puusto- ja leimikkotietoineen näkyy tämän jälkeen palveluun rekisteröityneille ostajille, ei kenellekään muulle.
Puukauppa perustuu luottamukseen ja tietoturva-asiat korostuvat puukauppapalveluissa.
Metsänomistaja näkee palvelussa omat puunmyyntikohteensa. Hän voi seurata oman alueensa hintatietoja ja ottaa vastaan tarjouksia itse kilpailuttamistaan puukauppakohteista. Tavoitteena on, että jatkossa metsänomistaja voi myös itse pistää kohteitaan myyntiin palvelun kautta.
Palvelun pilottikäytön aloittivat heti vuoden alusta metsänhoitoyhdistykset Pirkanmaa, Pohjois-Pirkka ja Päijät-Häme. Metsänomistajille kerrotaan palvelusta puunmyyntisuunnitelman teon ohessa. Maaliskuun lopussa palvelu laajenee valtakunnalliseksi sitä mukaa kun kaikki metsänhoitoyhdistykset saadaan koulutettua sen käyttöön.
Miksi liikkeelle lähdettiin metsänhoitoyhdistysten tekemistä puunmyyntisuunnitelmista? Siitä yksinkertaisesta syystä, että yhdistysten tekemät suunnitelmat, noin 70 prosenttia koko puukauppavolyymistä, ovat jo nyt sähköisessä muodossa.
Tarvittiin ainoastaan portaali!
Samaan aikaan, kun metsänomistajat siirtävät puuntarjontaa verkkoon, markkinaosapuolet, metsäomistajat ja teollisuus, neuvottelevat ja selvittävät mahdollisuutta kehittää palvelua kohti aitoa markkinaportaalia.
Metsäomistajat voivat viedä tarjonnan verkkoon, mutta varsinaisen markkinaportaalin rakentaminen edellyttää markkinaosapuolten yhteistyötä. Tämä tarkoittaa sähköisiä puukauppatarjouksia, helppokäyttöistä käyttöliittymää yksityisille metsänomistajille sekä rajapintojen rakentamista kaikkien markkinaosapuolten tietojärjestelmiin ja ajantasaiseen metsävaratietoon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
