Keski-Suomi julistautui saunamaakunnaksi
Laukaalaisen Varjolan tilan isäntä Markus Kallio (vas.), yrittäjä Tiia Valkama Revontuli-kylpylästä Hankasalmelta sekä Keski-Suomen Kauppakamarin yhteyspäällikkö Jaana Seppälä ja toimitusjohtaja Uljas Valkeinen juhlistivat saunanimitystä joogaamalla telttasaunassa Jyväskylän satamassa. Petteri Kivimäki Kuva: Viestilehtien arkistoJYVÄSKYLÄ (MT)
Keski-Suomi julistautui tiistaina Suomen saunamaakunnaksi Jyväskylän satamassa järjestetyssä yleisötilaisuudessa.
”Sauna on aina ollut keskeinen osa kulttuuriamme. Google-hauissa sauna on huomattavasti yleisempi kuin vaikka matkailu Suomessa”, Keski-Suomen kauppakamarin matkailuhallituksen puheenjohtaja Tiina Mäntyharju sanoo.
Sauna koskettaa kaikkia matkailuyrittäjiä koosta riippumatta.
”Valjastamme saunabrändin nykyistä tehokkaammin matkailun tarpeisiin, ulkomaisten turistien houkuttelemiseen sekä alueen työllisyyden kohentamiseen”, Mäntyharju linjaa.
”Kun teollisuus, matkailu ja muut toimialat lyövät kättä, saamme hyödynnettyä brändiämme tehokkaasti”, Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen toteaa.
Mukana on muun muassa sauna- ja kiuasvalmistajia sekä paikallisia matkailuyrittäjiä.
Kehitystyön tuloksena Keski-Suomi päätettiin nimetä Suomen saunamaakunnaksi.
Jyväskylän kaupunginjohtajan Timo Koiviston mielestä on tärkeää, että matkailu yhdistetään saunateemaan.
”Hyvinvointi on yksi maailman nopeimmin kasvavista matkailualan sisällöistä. Ihmiset matkailevat entistä enemmän hakien hyvinvointia, johon sauna on kiinteästi yhteydessä”, Koivisto avaa.
Kiuasvalmistaja Harvia Oy:n kotimaan myyntijohtaja Anssi Pelkonen katsoo, että Keski-Suomella on kaikki edellytykset menestyä saunamaakuntana.
”Keskeinen sijainti, vetovoimaisuus ja koulutetun työvoiman saanti ovat alueen vahvuuksia. Ulkomaiset yritysvieraat ovat ihastuneet seudun kauniiseen luontoon.”
Kylpylähotelli Peurungan toimitusjohtaja Seppo Virta näkee kotimaisessa matkailualassa huikean kasvupotentiaalin.
”Matkailu on maailman ylivoimaisesti suurin elinkeino. Viime vuonna tehtiin yli miljardi ulkomaanmatkaa. Suomen mittakaavassa matkailu on vasta sijalla 14, joten meillä on vielä paljon tekemistä”, hän puntaroi.
Virran mukaan Suomessa ei ole täysin tiedostettu niitä mahdollisuuksia, joita matkailuun sisältyy.
”Matkailu on erityisesti tulevaisuuden ala. Alan toimijalla on oltava reagointinopeutta markkinoiden muutokseen ja kiriherkkyyttä.”
Jukka Koivula
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
