KRP: Kaasuputkessa vuotokohdan lähellä ulkoisia jälkiä – poliisi: Räjähdys ei todennäköinen syy vaurioille
Tämän hetken rikosnimike on törkeä tuhotyö.
KRP painottaa aineiston analysoinnin olevan edelleen alkuvaiheessa. Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Janne Känkänen (vas.), Rajavartiolaitoksen komentaja Mikko Simola, KRP:n rikosylikomisario Risto Lohi ja KRP:n päällikkö Robin Lardot tiedotustilaisuudessa keskiviikkona. LEHTIKUVA / Jussi Nukari.Keskusrikospoliisin (KRP) mukaan Balticconnector-kaasuputken vuotokohdan lähistöllä merenpohjassa on havaittu ulkoisia jälkiä.
Rajavartiolaitoksen esikunnan meriturvallisuusyksikön päällikön Mikko Simolan mukaan on varsin selvää, että vuotokohdan vaurio on jollain tavalla ulkoisesti aiheutettu.
Tutkinnassa keskitytään nyt vauriokohdan ja tapahtumapaikan tekniseen tutkintaan sekä merenalaisiin tapahtumiin ja ajankohdan meriliikenteeseen.
KRP kertoo lähettäneensä Viron viranomaisille eurooppalaisen tutkintamääräyksen, ja esitutkintayhteistyö on aloitettu. Viro tutkii Suomen ja Viron välisen tietoliikennekaapelin vaurioitumista. Yhteistyöllä selvitetään, liittyykö se kaasuputken vaurioitumiseen.
KRP painottaa aineiston analysoinnin olevan edelleen alkuvaiheessa. Tämän hetken rikosnimike on törkeä tuhotyö.
KRP ja muut selvitystyössä mukana olevat viranomaiset pitivät aiheesta tiedotustilaisuuden keskiviikkona.
KRP:n rikosylikomisario Risto Lohi sanoi, että poliisin näkemyksen mukaan räjähdys ei ole todennäköinen syy vauriolle, vaan sen näyttää aiheuttaneen mekaaninen voima. Mitään ei hänen mukaansa ole kuitenkaan suljettu pois.
KRP:n päällikkö Robin Lardot kertoi tilaisuudessa, että ketään ei ole vielä kuultu tai epäiltyjä nimetty, vaan tutkinnassa parhaillaan selvitetään tapahtumien kulkua ja mahdollisesti osallisia toimijoita ja johtopäätöksiä tehdään vasta myöhemmin.
”Olemme niin avoimia kuin mahdollista, mutta meidän tehtävämme ei ole lisätä spekulaatiota. Se, mitä tiedetään, kerrotaan, jos laki sen mahdollistaa.”
Tuuli vaikeuttaa tutkintaa
Lardot toivoi myös ymmärrystä sille, kuinka haastavat olosuhteet ovat. Teknistä tutkintaa tehdään kymmenien metrien syvyydessä ja laajalla alueella veden alla, ja lisäksi on huomioitava merenkäynti ja sää.
Myös Rajavartiolaitoksen Mikko Simola korosti, että kaasuputken vaurioitumispaikan tutkiminen kestää vielä vähintään useita vuorokausia. Simolan mukaan sää keskisellä Suomenlahdella vaikuttaa tutkintaan, sillä tuulen nousu on tehnyt olosuhteista vaikeat.
Simola kertoo Rajavartiolaitoksen selvittävän putken tilannetta vedenalaisilla suorituskyvyillään, jotka tarkoittavat vedenalaisia kaukokäyttöisiä laitteita, viistokaikumittaimia ja tarvittaessa sukeltajia.
Rajavartiolaitos jatkaa vuotokohdan ja sen lähellä olevan merenpohjan tutkintaa ja dokumentointia sekä keskusrikospoliisin tutkinnan turvaamista.
Kriittistä infraa suojattava
Huoltovarmuuskeskus (HVK) on kehottanut huoltovarmuuden kannalta kriittisiä yrityksiä nostamaan omaa varautumistasoaan erityisesti kriittisen infrastruktuurin osalta. HVK:n toimitusjohtaja Janne Känkänen kertoi tiedotustilaisuudessa, että kaikilta toimijoilta toivotaan erityistä huomiota kriittisen infran suojaamiseen.
Syynä ovat viikonlopun tapahtumat Suomenlahdella ja niiden aiheuttamat muutokset turvallisuustilanteessa.
Valtaosa kriittisestä infrasta on yksityisten toimijoiden omistuksessa. HVK:n mukaan yritykset vastaavat lähtökohtaisesti omasta liiketoiminnastaan.
Huoltovarmuuden näkökulmasta tilanne on tällä hetkellä vakaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





