Rail Baltica eteneeesteistä huolimatta
BRYSSEL (MT)
Tallinnasta Varsovaan kulkeva nopea junayhteys Rail Baltica on entistä lähempänä toteutumista.
Baltian maiden on lähiaikoina määrä päättää yhteisyrityksen perustamisesta, joka vastaisi radan rakentamisesta. EU on luvannut hankkeeseen noin 2 miljardin euron rahoituksen. Kaikkiaan projektin kustannuksiksi arvioidaan noin 3,5 miljardia euroa.
”Suunnitelmat on olemassa ja rahoitus on tarjolla. Nyt Baltian maiden pitää vain tehdä tarvittavat päätökset.”, EU:n liikennekomissaarin Siim Kallaksen kabinettipäällikkö Henrik Hololei kannusti tiistaina Brysselissä.
Haasteena projektin käynnistämiselle ovat olleet Baltian maiden eripuraisuus ja vastakkainasettelu Venäjältä Baltian satamiin kulkevien itä–länsi-suuntaisten yhteyksien kanssa.
Petri Sarvamaan (kok.) järjestämässä Rail Baltica-seminaarissa painotettiin uuden ratayhteyden merkitystä Itämeren alueen kasvun ja kilpailukyvyn veturina.
”Tämä on hanke joka tuo eurooppalaista lisäarvoa ja paljon kaivattua talouskasvua”, suomalaismeppi sanoo.
Baltian radasta on EU:ssa puhuttu jo parikymmentä vuotta. Tähän asti kyse on ollut lähinnä olemassa olevan radan parannustöistä. Vaikutusanalyysin perusteella on kuitenkin päädytty kokonaan uuden junaradan rakentamiseen. Rata tehtäisiin eurooppalaisella raideleveydellä ja matkustajaliikenteessä maksiminopeus olisi 240 kilometriä tunnissa.
Uusi rata kulkisi Pärnun, Riian ja Kaunaksen kautta Varsovaan, josta voisi jatkaa edelleen esimerkiksi Berliiniin tai Välimeren satamiin.
Matka Tallinnasta Puolan rajalle taittuisi uudella radalla noin neljässä tunnissa, kun se nykyisin vie vaihtoineen kymmeniä tunteja.
Monien asiantuntijoiden mielestä Baltian radan ensisijainen merkitys olisi rahtiliikenteessä. Se voisi tarjota vaihtoehtoisen yhteyden esimerkiksi suomalaiselle teollisuudelle, kun rikkidirektiivi nostaa merikuljetusten hintaa. Toimiva junayhteys Adrianmeren satamiin myös lyhentäisi kuljetusaikaa Pohjois-Euroopasta Aasiaan.
Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli ei toistaiseksi kuulu suunnitelmaan. Sen hinnaksi arvioidaan ainakin saman verran kuin koko Rail Baltican.
Jos rakentamisesta päästään sopuun, Rail Baltica voisi valmistua aikaisintaan noin 10 vuoden päästä.
NIKLAS HOLMBERG
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
