Touko Aalto pettyi Vihreän langan lakkauttamiseen – "Poliittiset puolueet muistuttavat yhä enemmän strategisia viestintätoimistoja"
Aalto näkee puoluelehden lopettamispäätöksen osana laajempaa yhteiskunnallista ilmiötä, jossa mainonta ja viestintä vievät tilaa perinteiseltä journalismilta.
Touko Aallon mielestä poliittiset puolueet Suomessa keskittyvät jatkuvasti enemmän mainontaan ja viestintään. Kuva: Petteri KivimäkiVihreiden entinen puheenjohtaja Touko Aalto Jyväskylästä pitää puoluelehti Vihreän langan lakkauttamispäätöstä valitettavana.
”Pidän valitettavana sitä, ettei niin laadukas ja lukijakunnaltaan puoluerajat ylittävä lehti olisi tällä päätöksellä jatkumassa. Vihreä lanka on ollut aivan keskeinen toimija erityisesti ilmastonmuutosta koskevassa yhteiskunnallisessa keskustelussa.”
Aalto näkee lopettamispäätöksen osana laajempaa yhteiskunnallista ilmiötä.
”Vihreän langan lakkauttaminen on nähtävä osana laajempaa kehitystä, jossa poliittiset puolueet muistuttavat yhä enemmän strategisia viestintätoimistoja ja toimivat vaaliorganisaatioina”, hän sanoo.
”Suomessa puolueet käyttävät yhä enemmän rahaa siihen, että saadaan kerättyä tutkittua tietoa äänestäjien sekä erilaisten äänestäjäryhmien käyttäytymisestä. Sen jälkeen tehdään kohdennettua viestintää ja mainontaa näille ryhmille”, Aalto summaa.
”Poliittiset puolueet keskittyvät jatkuvasti enemmän mainontaan ja viestintään – ja jatkuvasti vähemmän laadukkaaseen kriittiseen journalismin tukemiseen.”
Touko Aallon mielestä vihreiden päätöksestä ei kuitenkaan kannata tehdä suoraa tulkintaa siitä, ettei puolueessa arvostettaisi journalismia, koska kyse oli ennen kaikkea resurssien käytöstä.
”En tunne konkreettisesti puoluehallituksen päätöksen taustoja. Mutta päätös ei tarkoita, etteikö vihreiden puoluehallitus arvostaisi laadukasta journalismia. Enemmän se kertoo ajan hengestä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
