Missä moottoroidulla potkukelkalla saa ajaa? Trafin asiantuntija vastaa
Asia ei ole niin yksinkertainen, kuin voisi luulla.
Trafin johtavan asiantuntijan mukaan Mansikkamäen polttomoottorikäyttöinen potkukelkka rinnastuu ajoneuvoluokkamääritelmien valossa hyvin moottorikelkkaan.MT kertoi viikonloppuna ilmajokelaisesta Pekka Mansikkamäestä, joka omistaa moottoroidun potkukelkan. Hieman epäselväksi on jäänyt se, missä tuollaisella moottoroidulla potkukelkalla saa ajaa.
Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti korostaa, että tällaisissa tilanteissa on useita eri tulkintavaihtoehtoja.
Lahti sanoo kuitenkin, että Mansikkamäen polttomoottorikäyttöinen potkukelkka rinnastuu ajoneuvoluokkamääritelmien valossa hyvin moottorikelkkaan. Potkulkelkka nimittäin painaa esimerkiksi alle 500 kiloa ja siinä on jalakset.
Moottorikelkan määritelmän näkökulmasta olennaista on vielä se, onko kelkka tela- vai pyörävetoinen. Jos kelkka on pyörävetoinen, se lasketaan yleisesti maastoajoneuvoksi, ja sillä voi ajaa maastossa. Maastoajoneuvolla voi ajaa maanomistajan luvalla missä tahansa maastossa. Maastoajoneuvollakin pitää kuitenkin olla liikennevakuutus.
Mikäli Mansikkamäen kelkka lasketaan moottorikelkaksi, se pitää rekisteröidä. Ilman rekisteröintiä sillä voi ajaa ainoastaan suljetulla alueella.
Moottorikelkalla saa ajaa moottorikelkkareiteillä sekä maanomistajan luvalla myös muualla maastossa.
Mikäli potkukelkka olisi sähkökäyttöinen, tilanne muuttuisi hieman. Tällöin siihen sovellettaisiin kevyitä sähköajoneuvoja koskevaa lainsäädäntöä.
Kevyitä sähköajoneuvoja ovat muun muassa erilaiset itsestään tasapainottuvat "Segway-tyyppiset" henkilökuljettimet, sähköpolkulaudat, yksinomaan iäkkäiden henkilöiden tai liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetut kolmi- tai nelipyöräiset skootterit, sähkörollaattorit sekä muut vastaavat ajoneuvot.
Suurempia, enintään 25 kilometriä tunnissa kulkevia ja enintään yhden kilowatin tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin silloin, jos laitteilla liikkuu kävelyvauhtia, itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää.
Lain mukaan kevyissä sähköajoneuvoissa etuvalo on pakollinen, mutta Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi suosittelee käyttämään myös takavaloa. Trafin verkkosivuilla muistutetaan, että tällaisten laitteiden kanssa myös henkilöön kiinnitettävät valaisimet ovat sallittuja. Vaikkapa otsalamppua voi siis hyvin käyttää ajovalona.
Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla äänimerkinantolaite ja heijastimet.
Myöskään kevyissä sähköajoneuvoissa ei saa olla istuinta, jos ne eivät ole esimerkiksi itsestään tasapainottuvia, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.
Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse, eikä voi ottaa liikennevakuutusta.
Lue lisää:
Pekka huristelee moottoroidulla potkukelkalla eläkepäivien ratoksi – katso ajonäyte videolta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
