Agco Power ei näe asiassa ongelmaa
Valtran käyttämä moottori täyttää lainsäätäjän vaatimukset eikä asiassa pitäisi olla ongelmia, toteaa toimitusjohtaja Eero Tomi Agco Powerilta.
Tomin mukaan yhtiö tekee moottoreita kolmelle erilaisille päästövaatimuksille. Tiukimpia ollaan Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Toisessa ääripäässä on Afrikka. Venäjä ja Kiina tulevat siinä välissä.
Moottoreiden vaatimuksia on kiristetty hengästyttävää tahtia, mikä on asettanut valmistajat lujille. Eivätkä lähivuodet ole sen helpompia.
”Työkonemoottoreiden seuraava normi tulee ilmeisesti 2019, eikä yksityiskohtia vielä edes tiedetä. Aikataulu on äärimmäisen tiukka”, Tomi sanoo.
Päästöjä suitsivat laitteet maksavat saman riippumatta moottorin koosta, mikä nostaa pienten koneiden hintaa suhteellisesti enemmän kuin isojen.
Tomi pitää mahdollisena, että päästöjen kiristykset lopettavat alle sadan hevosvoiman moottorien teon. Yli sadan hevosvoiman moottori ei ole juuri sen kalliimpi.
Lisäksi vaadittavat lisälaitteet ovat sen verran isoja, ettei niitä saa sopimaan sovinnolla pieneen traktoriin. Etenkin hiukkasloukku vaatii tilaa ja on kuumana riskialtis. Puimureita on palanut.
Tomi ei halua vastata päästöjä alentavien lisälaitteiden kuten ureajärjestelmien hintoihin.
”Moottorin hinta on kaksinkertaistunut 20 vuodessa.”
Veikko Niittymaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
